Hoofdstuk 4 - De jaarrekening

4.6 Verschillenanalyse

Beleidsdoelen

Begroting 2024 Bijgesteld

Rekening 2024

Verschil

Baten

6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

28.252

26.574

-1.678

Totaal Baten voor bestemming

28.252

26.574

-1.678

Lasten

6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

-203.585

-204.636

-1.051

Totaal Lasten voor bestemming

-203.585

-204.636

-1.051

Saldo baten en lasten voor bestemming

-175.333

-178.061

-2.728

Toelichting verschillen

Verschillenanalyse van de baten

Bedrag

Categorie

6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

De vervoerders hebben aangegeven geen gebruik te maken van de Transitievergoeding regionale OV-concessies 2023. De reeds ontvangen rijksbijdrage is in 2024 terugbetaald aan het Rijk

-1.625

Overig

Overige verschillen < € 250.000.

-53

Totaal

-1.678

Verschillenanalyse van de lasten

Bedrag

Categorie

6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

De vervoerders hebben aangegeven geen gebruik te maken van de Transitievergoeding regionale OV-concessies 2023. De reeds versterkte subsidie aan de vervoerders is nu weer vrijgevallen.

 1.625

Subsidies

Bij de Slotwijziging hadden we aangegeven te verwachten dat het niet zou lukken om alle subsidie aanvragen met betrekking tot de OV concessies ook te beschikken in 2024. Een deel hiervan is alsnog beschikt in 2024, waaronder een deel van de Bikker gelden en de Krul gelden. Deze gelden worden verrekend met de reserve OV concessies.

-4.074

Subsidies

Bij de Slotwijziging hadden we aangegeven te verwachten dat het niet zou lukken om alle subsidie aanvragen met betrekking tot de Doorstroommaatregelen OV ook te beschikken in 2024. Een groot deel hiervan is alsnog beschikt in 2024, waardoor er dus meer is besteed.
Van de te veel gestorte bedragen in 2024, is een bestemmingsvoorstel ingediend om deze te laten vrijvallen.

-1.211

Subsidies

Bij beheer en onderhoud is op vast onderhoud en op variabel onderhoud minder uitgegeven. Dit is voornamelijk veroorzaakt doordat enkele infra projecten zijn vertraagd en het budget voor ICT aanpassingen wat niet geheel is benut.

1.763

Onderhoud

Bij Doelgroepenvervoer en toegankelijkheid OV is een onderbesteding van €0,6 miljoen. Op beide onderdelen zijn nieuwe initiatieven niet opgepakt doordat er veel tijd gemoeid was met de aanbesteding van het WMO vervoer.

 621

Vertraging

Overige verschillen < € 250.000.

 229

Totaal

-1.051

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:16:15 met de export van 05/07/2025 11:08:30