Beleidsdoelen | Begroting 2024 Bijgesteld | Rekening 2024 | Verschil |
---|---|---|---|
Baten | |||
6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht | 28.252 | 26.574 | -1.678 |
Totaal Baten voor bestemming | 28.252 | 26.574 | -1.678 |
Lasten | |||
6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht | -203.585 | -204.636 | -1.051 |
Totaal Lasten voor bestemming | -203.585 | -204.636 | -1.051 |
Saldo baten en lasten voor bestemming | -175.333 | -178.061 | -2.728 |
Toelichting verschillen
Verschillenanalyse van de baten
Bedrag | Categorie | |
6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht | ||
De vervoerders hebben aangegeven geen gebruik te maken van de Transitievergoeding regionale OV-concessies 2023. De reeds ontvangen rijksbijdrage is in 2024 terugbetaald aan het Rijk | -1.625 | Overig |
Overige verschillen < € 250.000. | -53 | |
Totaal | -1.678 |
Verschillenanalyse van de lasten
Bedrag | Categorie | |
6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht | ||
De vervoerders hebben aangegeven geen gebruik te maken van de Transitievergoeding regionale OV-concessies 2023. De reeds versterkte subsidie aan de vervoerders is nu weer vrijgevallen. | 1.625 | Subsidies |
Bij de Slotwijziging hadden we aangegeven te verwachten dat het niet zou lukken om alle subsidie aanvragen met betrekking tot de OV concessies ook te beschikken in 2024. Een deel hiervan is alsnog beschikt in 2024, waaronder een deel van de Bikker gelden en de Krul gelden. Deze gelden worden verrekend met de reserve OV concessies. | -4.074 | Subsidies |
Bij de Slotwijziging hadden we aangegeven te verwachten dat het niet zou lukken om alle subsidie aanvragen met betrekking tot de Doorstroommaatregelen OV ook te beschikken in 2024. Een groot deel hiervan is alsnog beschikt in 2024, waardoor er dus meer is besteed. | -1.211 | Subsidies |
Bij beheer en onderhoud is op vast onderhoud en op variabel onderhoud minder uitgegeven. Dit is voornamelijk veroorzaakt doordat enkele infra projecten zijn vertraagd en het budget voor ICT aanpassingen wat niet geheel is benut. | 1.763 | Onderhoud |
Bij Doelgroepenvervoer en toegankelijkheid OV is een onderbesteding van €0,6 miljoen. Op beide onderdelen zijn nieuwe initiatieven niet opgepakt doordat er veel tijd gemoeid was met de aanbesteding van het WMO vervoer. | 621 | Vertraging |
Overige verschillen < € 250.000. | 229 | |
Totaal | -1.051 |