Beleidsdoelen | Begroting 2024 Bijgesteld | Rekening 2024 | Verschil |
---|---|---|---|
Baten | |||
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | 170 | 728 | 558 |
5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets | 1.727 | 1.500 | -227 |
5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers | 161 | 161 | 0 |
5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag | 218 | 217 | -1 |
5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd | 0 | 132 | 132 |
Totaal Baten voor bestemming | 2.276 | 2.738 | 462 |
Lasten | |||
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | -49.751 | -16.103 | 33.648 |
5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen | -2.551 | -2.509 | 42 |
5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets | -17.641 | -17.521 | 120 |
5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag | -4.640 | -4.219 | 421 |
5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers | -1.186 | -1.221 | -35 |
5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag | -1.064 | -1.074 | -10 |
5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd | -3.259 | -3.249 | 9 |
5.8 Verkenningen regionale programma’s | -13.089 | -12.248 | 841 |
Totaal Lasten voor bestemming | -93.181 | -58.145 | 35.037 |
Saldo baten en lasten voor bestemming | -90.906 | -55.407 | 35.499 |
Toelichting verschillen
Verschillenanalyse van de baten
Bedrag | Categorie | |
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | ||
Dit betreft o.a. de ontvangen baten van de gemeente Veenendaal voor afkoop toekomstige onderhoudswerkzaamheden aan de N233. Dit was nog niet bekend bij de Slotwijziging 2024. | 500 | Onderhoud |
Overige verschillen < € 250.000 | 58 | |
Totaal | 558 |
Verschillenanalyse van de lasten
Bedrag | Categorie | |
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | ||
Bij het variabele onderhoud van wegen is een onderschrijding. Er zijn enkele hoofdoorzaken, | 2.302 | Onderhoud |
Betreft vrijval subsidie voor de “Westelijke ontsluiting Amersfoort”. Dit project is voortijdig door de gemeente Amersfoort beëindigd. Er lopen vergevorderde besprekingen met de gemeente over een andere aanwending voor deze vrijgevallen middelen. Dit betreft de zogenaamde “NOVEX mobiliteitsmaat-regelen”. Verwachting is dat medio 2025 overeenstemming wordt bereikt met de gemeente Amersfoort over de definitieve NOVEX-mobiliteitsmaatregelen. Er is een bestemmingsvoorstel ingediend om het bedrag te doteren in de nieuw te vormen reserve "Herbestemming subsidie regio Amersfoort". Voor de inzet van de middelen zullen wij een voorstel aan PS voorleggen. | 31.359 | Onderhoud |
Overige verschillen < € 250.000 | -13 | |
Totaal | 33.648 | |
5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag | ||
De onderbesteding betreft de subsidie aan de gemeente Bunschoten welke in 2024 is beschikt maar de start van het project vindt in 2025 plaats. De last wordt daarom doorgeschoven naar 2025. Hiervoor is een bestemmingsvoorstel ingediend. | 400 | Subsidies |
Overige verschillen < € 250.000. | 21 | |
Totaal | 421 | |
5.8 Regionale programma's over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren | ||
Bij de projecten uit het mobiliteitsprogramma 14-19 zijn lagere bestedingen als gevolg van het nog niet verstrekken van een exploitatiesubsidie voor het fietspark Amersfoort en voor bewegwijzering fietsroutes, i.v.m. wijziging plannen. Daarnaast is er een lagere bijdrage aan het programma Goed op Weg. | 390 | Vertraging |
De onderbesteding van het programma Korte Termijn Aanpak Versterken is het gevolg van een andere aanpak bij het deelprogramma Deelmobiliteit. In afstemming met de partners en gemeente is er afgesproken om de focus te verleggen naar meer "deelwielen" op straat. | 450 | Vertraging |
Overige verschillen < € 250.000. | 1 | |
Totaal | 841 |