Hoofdstuk 4 - De jaarrekening

4.6 Verschillenanalyse

Beleidsdoelen

Begroting 2024 Bijgesteld

Rekening 2024

Verschil

Baten

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

170

728

558

5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets

1.727

1.500

-227

5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers

161

161

0

5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

218

217

-1

5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd

0

132

132

Totaal Baten voor bestemming

2.276

2.738

462

Lasten

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

-49.751

-16.103

33.648

5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen

-2.551

-2.509

42

5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets

-17.641

-17.521

120

5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag

-4.640

-4.219

421

5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers

-1.186

-1.221

-35

5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

-1.064

-1.074

-10

5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd

-3.259

-3.249

9

5.8 Verkenningen regionale programma’s

-13.089

-12.248

841

Totaal Lasten voor bestemming

-93.181

-58.145

35.037

Saldo baten en lasten voor bestemming

-90.906

-55.407

35.499

Toelichting verschillen

Verschillenanalyse van de baten

Bedrag

Categorie

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

Dit betreft o.a. de ontvangen baten van de gemeente Veenendaal voor afkoop toekomstige onderhoudswerkzaamheden aan de N233. Dit was nog niet bekend  bij de Slotwijziging 2024.

500

Onderhoud

Overige verschillen < € 250.000

58

Totaal

558

Verschillenanalyse van de lasten

Bedrag

Categorie

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

Bij het variabele onderhoud van wegen is een onderschrijding. Er zijn enkele hoofdoorzaken,
- bij Kunstwerken (€0,9 miljoen) welke wordt veroorzaakt door een gewijzigde planning bij de Provincie Zuid-Holland.
- onderhoud aan de VRI's (€1 miljoen) is door de aannemer niet op tijd uitgevoerd, wegens personeelsgebrek.
- er heeft geen gladheidsbestrijding plaatsgevonden door de gunstige weersomstandigheden (€0,4 miljoen).

2.302

Onderhoud

Betreft vrijval subsidie voor de “Westelijke ontsluiting Amersfoort”. Dit project is voortijdig door de gemeente Amersfoort beëindigd. Er lopen vergevorderde besprekingen met de gemeente over een andere aanwending voor deze vrijgevallen middelen. Dit betreft de zogenaamde “NOVEX mobiliteitsmaat-regelen”. Verwachting is dat medio 2025 overeenstemming wordt bereikt met de gemeente Amersfoort over de definitieve NOVEX-mobiliteitsmaatregelen. Er is een bestemmingsvoorstel ingediend om het bedrag te doteren in de nieuw te vormen reserve "Herbestemming subsidie regio Amersfoort". Voor de inzet van de middelen zullen wij een voorstel aan PS voorleggen.

31.359

Onderhoud

Overige verschillen < € 250.000

-13

Totaal

33.648

De onderbesteding betreft de subsidie aan de gemeente Bunschoten welke in 2024 is beschikt maar de start van het project vindt in 2025 plaats. De last wordt daarom doorgeschoven naar 2025. Hiervoor is een bestemmingsvoorstel ingediend.

400

Subsidies

Overige verschillen < € 250.000.

21

Totaal

421

Bij de projecten uit het mobiliteitsprogramma 14-19 zijn lagere bestedingen als gevolg van het nog niet verstrekken van een exploitatiesubsidie voor het fietspark Amersfoort en voor bewegwijzering fietsroutes, i.v.m. wijziging plannen. Daarnaast is er een lagere bijdrage aan het programma Goed op Weg.

390

Vertraging

De onderbesteding van het programma Korte Termijn Aanpak Versterken is het gevolg van een andere aanpak bij het deelprogramma Deelmobiliteit. In afstemming met de partners en gemeente is er afgesproken om de focus te verleggen naar meer "deelwielen" op straat.

450

Vertraging

Overige verschillen < € 250.000.

1

Totaal

841

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:16:15 met de export van 05/07/2025 11:08:30