Hoofdstuk 4 - De jaarrekening

4.6 Verschillenanalyse

In dit hoofdstuk worden de verschillen geanalyseerd op beleidsdoel tussen de bijgestelde begroting en de jaarcijfers.  De verschillenanalyse is weergegeven per programma, waarbij verschillen groter dan € 250.000 worden toegelicht. Daarbij is een splitsing aangebracht naar lasten en baten.

Leeswijzer
In de kolom "Verschil" betekent een positief bedrag een "overschot" (positief resultaat) en een negatief bedrag een " tekort" (negatief resultaat) ten opzichte van de bijgestelde begroting.

Classificatie verschil
De verschillen zijn ingedeeld naar 4 categorieën:

  1. Subsidies: diverse aanvragen voor subsidies zijn pas in Q4 2024 door ons ontvangen. Conform de geldende financiële regelgeving mogen deze lasten niet worden verantwoord in het boekjaar 2024 maar pas nadat de beschikking is afgegeven. In een enkel geval geldt dat de subsidie wel volledig in 2024 is beschikt en conform de regelgeving als last is verantwoord terwijl in de begroting rekening was gehouden met een fasering over meerdere jaren.
  2. Vertraging: verschillen die verklaard kunnen worden vanuit vertragingen zowel in onze eigen organisatie als bij partners of derden. Ook uitstel van nieuwe wetgeving vanuit het Rijk valt hieronder. Diverse al lopende programma's en projecten zijn vertraagd en enkele nieuwe programma's en projecten zijn later opgestart dan voorzien.
  3. Onderhoud: verschillen die direct verband houden met het uitvoeren van onderhoud aan kapitaalgoederen, zoals wegen en het openbaar vervoer. Diverse geplande werkzaamheden zijn (nog) niet uitgevoerd als gevolg van de PFAS/PFOS-problematiek.
  4. Overig: verschillen die niet in een van bovenstaande categorieën thuishoren.

Kwalitatieve analyse n.a.v. motie M24-39
Het positieve resultaat is € 64 miljoen hoger dan in de bijgestelde begroting (Slotwijziging 2024 met een resultaat van € 20,5 miljoen) werd ingeschat. Het resultaat (na mutaties reserves) over 2024 bedraagt € 84,5 miljoen positief, dit is inclusief de vrijval subsidie "Westelijke ontsluiting Amersfoort" van € 31,4 miljoen.

Van de € 64 miljoen is € 56,1 miljoen niet beïnvloedbaar door de Provincie vanwege externe factoren.
Structureel:

  • Besluit Gemeente Amersfoort voortijdige beëindiging plan Westelijke ontsluiting.
  • De subsidieverstrekkingen zijn lager dan begroot.

Niet alle subsidie aanvragen konden op tijd worden beschikt vanwege het tijdstip aanvragen, capaciteit en start uitvoering niet in 2024. Daarnaast vrijval van subsidies.

  • Een onderbesteding op het onderhoud.

Door wijziging van planning projecten, het niet tijdig kunnen uitvoeren door aannemer en vertragingen. 

  • Hogere opbrengsten Motorrijtuigenbelasting.

Uit de eindejaarsopgave kwam een hogere opbrengst dan verwacht.
Incidenteel:

  • Hogere opbrengsten provinciefonds

Er zijn in de decembercirculaire 8 decentrale uitkeringen toegekend.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:16:15 met de export van 05/07/2025 11:08:30