Wat hebben we daarvoor gedaan?
5.8 | Verkenningen naar en regionale programma’s over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren |
---|---|
In 2024 hebben we het Bereikbaarheidsprogramma 2024-2029 vastgesteld. Ook hebben we drie uitvoeringsprogramma's vastgesteld. Hiermee hebben we weer een actueel programma waarin we hebben opgenomen wat we willen bereiken op het terrein van bereikbaarheid de komende jaren en hoe we dat willen gaan bereiken. In 2024 werkten we ook verder samen met partners verder aan maatregelen om de groeiopgave voor verstedelijking en mobiliteit op een gezonde wijze te faciliteren. Zo hebben we met de regio een propositie aangeboden aan het Rijk om een volgende stap te zetten in de ontwikkeling van Groot Merwede en Rijnenburg. Het is in 2024 niet gelukt om een gezamenlijk voorkeursalternatief voor de MIRT-verkenning ‘OV en Wonen’ te vinden dat technisch maakbaar is, binnen het huidig beschikbare budget past en voldoende doelbereik heeft. Daarom is besloten om een verdiepingsfase in te lassen van een jaar. |
Indicatoren
Prestatieindicator | Eenheid | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving: | |||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: |
Meerjarendoelen en resultaten
5.8.1 Het uitvoeren van verkenningen is beter afgestemd op de behoefte | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
In 2024 voerden we diverse kleine en grote verkenningen uit, integraal over de uitvoeringsprogramma’s mobiliteit heen en ook specifiek per modaliteit of thema. In 2024 hebben we het Bereikbaarheidsprogramma 2024-2029 en de drie onderliggende uitvoeringsprogramma's vastgesteld. | ||||||||
5.8.1.1 | Vaststelling Bereikbaarheidsprogramma 2024-2029. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.8.2 Regionale programma’s worden beter ontwikkeld en uitgevoerd | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
In 2024 werkten we samen met partners verder aan maatregelen om de groeiopgave voor verstedelijking en mobiliteit op een gezonde wijze te faciliteren. In het programma U Ned doen we dat samen met de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) en Economische Zaken (EZ), het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) en de gemeenten in de metropoolregio Utrecht (MRU). Samen werkten we aan verschillende programmalijnen om op korte termijn projecten te realiseren en doen we onderzoeken voor grotere verstedelijkings- en bereikbaarheidskeuzes op langere termijn. Zo is in 2024 bijvoorbeeld het gebiedsonderzoek spoorzone Amersfoort en Heuvelrugzone gestart. | ||||||||
5.8.2.1 | We geven een verdere uitwerking aan de mobiliteitsstrategie wat resulteert in concrete beslisinformatie voor maatregelen die nodig zijn om de regio in 2040 bereikbaar te houden. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.8.2.2 | Voorkeursbeslissing MIRT verkenning OV en Wonen. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
In 2024 hebben we met de regio een propositie aangeboden aan het Rijk om een volgende stap te zetten in de ontwikkeling van Groot Merwede en Rijnenburg. Het doel van de propositie is om met dit kabinet tot een afspraak te komen over een ophoging van het budget voor de maatregelen uit de MIRT-verkenning ‘OV en Wonen’. Het is in 2024 niet gelukt om een gezamenlijk voorkeursalternatief te vinden dat technisch maakbaar is, binnen het huidig beschikbare budget past en voldoende doelbereik heeft. Daarom is besloten om een verdiepingsfase in te lassen van een jaar. | ||||||||
5.8.2.3 | Voorstel van regio aan het Rijk om te komen tot een alternatieve invulling van het Tracebesluit A27/A12 Ring Utrecht t.a.v. verbreding A27 ter hoogte van Amelisweerd. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.8.3 De monitoring en evaluatie van het mobiliteitsprogramma is beter | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Deels behaald | |||||
In het Bereikbaarheidsprogramma 2024-2029 hebben we aanpassingen opgenomen in de indicatoren in vergelijking met het Mobiliteitsprogramma 2019-2023. In de uitvoeringsprogramma's hebben we nieuwe prestatie indicatoren opgenomen. Verwerking van beiden in respectievelijk het KPI-dashboard en in de P&C producten zal plaatsvinden in 2025. | ||||||||
5.8.3.1 | Toevoegen cijfers 2023 in KPI-dashboard. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Niet van alle indicatoren zijn de cijfers bekend. | ||||||||
5.8.3.2 | Aanpassingen KPI-dashboard, vanwege aanpassingen in indicatoren Bereikbaarheidsprogramma. | |||||||
Resultaat: | Behaald |