Wat hebben we daarvoor gedaan?
5.4 | Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag |
---|---|
Het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden in de provincie Utrecht is in 2024 toegenomen. De provincie ziet dat (onveilig) gedrag vaker een rol speelt bij de toedracht van ernstige verkeersongevallen. Om deze reden start Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) medio 2025 in opdracht van de provincie een groot onafhankelijk onderzoek naar alle dodelijke verkeersongevallen uit de jaren 2023 en 2024. De provincie verwacht daarmee beter te kunnen duiden waardoor de toename van het aantal verkeersdoden ontstaat. Via een integrale aanpak bestaande uit verbeteringen aan de infrastructuur, werkten we in 2024 aan veilig verkeersgedrag door verkeerseducatie en gerichte campagnes en door het versterken van verkeershandhaving werkt de provincie aan het verder terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Hierin neemt de provincie een dubbelrol: enerzijds als wegbeheerder van onze eigen infrastructuur, anderzijds als gebiedsregisseur voor de gehele provincie. Inhoudelijk (bij)sturen en het monitoren vindt plaats door de toepassing van betere en actuelere data. Periodiek overlegt de provincie met regionale wegbeheerders, politie, Openbaar Ministerie en belangenorganisaties over het wegnemen van verkeersveiligheidsrisico’s op (niet-)provinciale wegen. Hier stelt de provincie ook subsidie voor beschikbaar. Voor het jaar 2024 ging het om een bedrag van €2 miljoen. |
Indicatoren
Prestatieindicator | Eenheid | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
1 Verkeersdoden | Getal | 33 | < | 43 | |
Omschrijving: | Het aantal doden in de gehele provincie Utrecht door verkeersongevallen. | ||||
Toelichting verschil: | * De cijfers in dit jaarverslag wijken af van de cijfers die wij jaarlijks opnemen in onze verkeersveiligheidsmonitor en waarover wij PS informeren via een Statenbrief. Dat heeft als reden dat de huidige beschikbare bron alleen voorlopige cijfers over 2024 bevat én het detailniveau en de registratiekwaliteit van deze bron lager is. Het bestand waarop wij onze verkeersveiligheidsmonitor baseren bevat definitieve cijfers voor het jaar 2024. Deze cijfers komen eind april 2025 beschikbaar. | ||||
Bron: | NDW + onderliggende databronnen (intern/extern) | ||||
2 Ernstig verkeersgewonden | Getal | 1.470 | < | 1.562 | |
Omschrijving: | Het aantal ernstig gewonden in de gehele provincie Utrecht door verkeersongevallen. | ||||
Toelichting verschil: | * De cijfers in dit jaarverslag wijken af van de cijfers die wij jaarlijks opnemen in onze verkeersveiligheidsmonitor en waarover wij PS informeren via een Statenbrief. Dat heeft als reden dat de huidige beschikbare bron alleen voorlopige cijfers over 2024 bevat én het detailniveau en de registratiekwaliteit van deze bron lager is. Het bestand waarop wij onze verkeersveiligheidsmonitor baseren bevat definitieve cijfers voor het jaar 2024. Deze cijfers komen eind april 2025 beschikbaar. | ||||
Bron: | NDW + onderliggende databronnen (intern/extern) |
Meerjarendoelen en resultaten
5.4.1 De provinciale infrastructuur is veiliger | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
Onze aandacht ging met name uit naar de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers. Onder andere via kleinschalige maatregelen op de N410 en de N225. Wij verbeterden het areaal tijdens groot onderhoud door de realisatie van bermverharding, het plaatsen van geleiderail, het herinrichten van rijbanen en het terugbrengen van de maximale rijsnelheid. Wij startten verkenningen naar de verkeersveiligheidsverbetering op de N198 en de N224. Deze verkenningen richten zich met name op het veilig oversteken en de fietsveiligheid. Aandacht ging uit naar de (effecten van de) GOW60, parallelvoorzieningen en de positie van landbouwverkeer. Onze input is benut binnen de kleine en grote (traject)studies. | ||||||||
5.4.1.1 | We brengen in beeld waar aanpassingen nodig zijn in het netwerk om te voldoen aan het beleid zoals de Nota parallelwegen en landbouwverkeer en het afwegingskader voor geleiderail. Dit dient als input voor studies van wegenprojecten. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.1.2 | We stellen een monitoringsplan op om de effecten van het nieuwe beleid rondom parallelwegen en landbouwverkeer te monitoren. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Het monitoringsplan is in de maak, afronding en oplevering is nabij en volgt in het eerste kwartaal van 2025. De basis van het monitoringsplan bestaat uit een brede selectie van locatie gebonden indicatoren. Deze indicatoren duiden de verkeersveiligheid, maar gelijktijdig ook de doorstroming en leefbaarheid. | ||||||||
5.4.1.3 | We maken gebruik van de subsidiemogelijkheden die het Rijk geeft om verkeersveiligheidsverbeteringen door te voeren. De projecten die zijn beschikt door I&W vanuit subsidie ‘bermverharding’ en subsidie ‘Impulsgelden verkeersveiligheid’ zijn in voorbereiding, uitvoering of gerealiseerd. Bij nieuwe tranche(s) doen wij opnieuw een subsidieaanvraag. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.1.4 | We analyseren verkeersveiligheidsknelpunten en dragen oplossingen aan die uitgevoerd kunnen worden tijdens onderhoudsmomenten en voeren quick-wins direct door. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.2 Gemeentelijke infrastructuur wordt beter door stimuleringsbijdragen. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
In 2024 hebben wij het gehele subsidiebudget van €2 miljoen aan Utrechtse gemeenten en/of het waterschap toegekend ten behoeve van verkeersveiligheidsverbeteringen op het onderliggende weggennet. De bijdrageregeling van de provincie is met name voor de verbetering van de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers gebruikt en is daarmee in lijn met de doelstellingen uit de regionale uitvoeringsagenda, waarin we meer aandacht vragen voor deze groep weggebruikers. Er zijn diverse vrijliggende fietspaden aangebracht, risicovolle oversteekvoorzieningen en risicovolle 30km/u-wegen zijn heringericht, er zijn obstakels op en/of nabij fietspaden weggehaald en er zijn snelheidsremmende maatregelen gerealiseerd. Eind 2024 is de bijdrageregeling geëvalueerd en geactualiseerd als onderdeel van het nieuwe uitvoeringsprogramma 2025 - 2029. | ||||||||
5.4.2.1 | De projecten die in 2022 en 2023 zijn beschikt door de provincie Utrecht zijn in voorbereiding, uitvoering of gerealiseerd. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.3 Verkeerseducatie en -voorlichting is beter. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
De uitvoering van verkeerseducatie op basisscholen is in 2024 voortgezet. De belangrijkste afname bestond uit BlindSpot (242 lessen op 149 scholen), Afleiding (258 lessen op 151 scholen), Streetwise (312 lessen op 78 scholen) en het Theoretisch Verkeersexamen (op 424 scholen). Op middelbare scholen werden 275 lessen over het thema afleiding gegeven. 196 jongeren deden mee aan de Praktijkdag voor jonge automobilisten. Het aantal Doortrappengemeenten groeide uit tot 22. Ook boden we aan gemeenten ondersteuning voor de uitrol van landelijke campagnes. Het BOB-team is 60 keer ingezet. De fietsverlichtingscampagne had een groot online bereik (2 miljoen weergaven). Naast continuering, lag de focus in 2024 op het actualiseren van het verkeerseducatie en -voorlichtingsaanbod. Ook is gestart met een nieuwe interventie, gericht op veilig scooter gebruik. | ||||||||
5.4.3.1 | We bieden gedragsinterventies aan voor diverse doelgroepen (4 - 100 jarigen). We streven ernaar dat ons educatie- en voorlichtingsaanbod de zes risicogroepen uit onze RUA bediend (basisschoolleerlingen, middelbare scholieren, brom- en snorfietsers, oudere fietsers, snelheidsovertreders en rijders onder invloed). | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.3.2 | We geven regionale invulling aan de vier landelijke voorlichtingscampagnes (BOB, MONO, Snelheid -mede door inzet spaarpaal en smileys- en Fietsverlichting) waarbij de nadruk komt te liggen op afleiding op de fiets onder 10- tot 14-jarigen waarvoor wij een nieuwe interventie gaan ontwikkelen. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.3.3 | We doen een verkennende studie naar hoe ouderparticipatie, op een realistische en haalbare manier, verweven kan worden met verkeerseducatie en -voorlichting zodat ouders, naast school, ook een belangrijke rol gaan spelen in de verkeersopvoeding van hun kinderen. Hiervoor gaan wij een plan schrijven waarin duidelijk wordt hoe ouderbetrokkenheid in huidige en nieuwe opdrachten geborgd kan worden. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.3.4 | We onderzoeken de mogelijkheden om via een gedragsinterventie de gewenste gedragingen te bereiken voor de positie op de weg van landbouwverkeer en tijdens interactie tussen landbouwverkeer en andere verkeersdeelnemers. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Dit onderzoek is medio 2024 gestart. Gezien de toenemende vraag en actualiteit is doelbewust voor een brede aanpak gekozen. Afronding en oplevering vindt plaats in het eerste kwartaal van 2025. Het verder vormgeven en de uitvoering van deze gedragsinterventie is opgenomen als activiteit in het uitvoeringsprogramma 2025 - 2029. In 2026 volgt een pilot in de vorm van een publiekscampagne en/of educatielessen. | ||||||||
5.4.3.5 | We breiden de focus op fietsveiligheid onder senioren flink uit. Dit doen we door Doortrappengemeenten te stimuleren om provinciebreed tenminste 60 activiteiten te organiseren waarmee we inzetten op een minimaal bereik van 1.000 senioren. Daarnaast streven we ernaar om het effect van Doortrappen in onze provincie inzichtelijk te maken via een aangepast monitoring- en evaluatieprogramma. Om het bereik van de doelgroep van senioren fietsers te verhogen gaan wij een gedragsinterventie naast Doortrappen opzetten en uitvoeren. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.4 De verkeershandhaving is frequenter en sterker | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
De politie handhaafde op tien provinciale wegen op de naleving van de maximumsnelheid. Daarnaast zette het Openbaar Ministerie op de N458 bij Woerden een flexflitser in. Een flexflitser is een verplaatsbare flitspaal, die controleert op snelheid. De provincie vergrootte de zichtbaarheid van de flexflitser door het plaatsen van tekstkarren en het uitbrengen van een provinciaal nieuwsbericht. Er waren langs provinciale wegen 13 flitspalen voor rood licht en/of snelheid operationeel. Trajectcontrolesystemen waren actief op de N230 en de N414. De uitbreiding van de technische mogelijkheden voor snelheidscontroles is positief. Zorgpunt is dat er bij de politie minder capaciteit beschikbaar was voor mobiele snelheidscontroles. De provincie vraagt hiervoor in landelijke gremia aandacht. De provincie ondersteunde de politie bij tien alcoholcontroles door de inzet van het BOB-team. Tijdens de campagne ‘AAN in het donker’ ondersteunde de provincie twee handhavingsacties gericht op fietsverlichting. | ||||||||
5.4.4.1 | We ondersteunen de politie minimaal twaalf keer rond de handhaving op snelheid, alcohol, fietsverlichting en afleiding. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.4.2 | We overleggen periodiek in regionaal verband met politie en OM om de verkeershandhaving verder te versterken. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.5 Er wordt meer gebruik gemaakt van data en er zijn meer innovaties | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
In het kader van de regionale verkeersveiligheidsaanpak stellen wij de ‘verkeersveiligheidsmeter’ ter beschikking. Dit systeem helpt onze partners, waaronder gemeenten, waterschap en de (verkeers)politie, bij het maken van lokaal verkeersveiligheidsbeleid, het aanvragen van subsidie en het definiëren van belangrijkste knelpunten. Vanuit de regionale uitvoeringsagenda is de samenwerking, uitvoering en een groot aantal (lokale) verbetermaatregelen geëvalueerd. Als opmaat voor de nieuwe uitvoeringsagenda voor de periode tot en met 2029, zijn de belangrijkste risicothema’s uit de regionale risicoanalyse geactualiseerd. Voor het in kaart brengen van verkeersveiligheidsknelpunten op provinciale wegen gebruikt de provincie de eigen ‘netwerkanalyse’. Dit jaar is de netwerkanalyse doorontwikkeld, opgeleverd en binnen diverse verkenningen toegepast. Het nieuwe letselinformatiesysteem met ongevallen vanuit de ambulancedienst en regionale spoedeisende-hulpafdelingen is structureel onderdeel geworden in de (regionale) aanpak van verkeersonveiligheid en helpt onder andere in het detecteren van ongevallocaties, veel voorkomende toedrachten en/of betrokken weggebruikers. Data werd ingezet voor de verkenning van handhavingsmogelijkheden | ||||||||
5.4.5.1 | We gebruiken het regionale dashboard, gevuld met ongevallendata afkomstig van de ambulancedienst en de spoedeisende hulp voor beleidsontwikkeling en -evaluatie. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.5.2 | We beschikken over een netwerkanalyse, die geeft in de meest risicovolle locaties op het provinciale (fiets)netwerk en actualiseren verkeersveiligheidsanalyses voor provinciale wegen. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.5.3 | We actualiseren de regionale risicoanalyse uit 2020 (risico doelgroepen en risico gedragingen) als opmaat voor de nieuwe Regionale Uitvoeringsagenda verkeersveiligheid 2025. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.5.4 | We continueren de regionale samenwerkingsstructuur door vier regionale verkeersveiligheidsbijeenkomsten te organiseren. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.5.5 | We evalueren drie verkeersveiligheidsverbeteringen die afgelopen jaren zijn doorgevoerd op provinciale wegen. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.4.5.6 | We monitoren de voortgang van de maatregelen uit de RUA die provincie, gemeenten en waterschap uitvoeren en ondersteunen deze partij bij het aanvragen van rijkssubsidie. | |||||||
Resultaat: | Behaald |