5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

5.6

Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

In 2024 hebben we ons ingezet om de negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving te voorkomen en te verminderen. We hebben de werkzaamheden opgepakt die waren gepland. Echter een deel van de werkzaamheden blijkt meer tijd en capaciteit te vragen, waardoor deze niet in 2024 gereed zijn gekomen.

Indicatoren

Effectindicator

Eenheid

Realisatie 2023

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

3 Luchtkwaliteit (stikstofoxide)

Getal

n.n.b.

100

n.n.b.

Omschrijving:

Het percentage van meetlocaties dat voor de uitstoot van stikstofdioxide door verkeer voldoet aan de norm van 40 µg/m3 (WHO).

Toelichting verschil

Bron:

NDW + onderliggende (intern/extern)

4 Luchtkwaliteit (fijnstof PM2,5)

%

100

Omschrijving:

Het percentage van meetlocaties dat voor de uitstoot van fijnstof (PM2,5) door verkeer voldoet aan de norm van 10 µg/m3)

Toelichting verschil

Bron:

NDW + onderliggende (intern/extern)

5 Luchtkwaliteit (fijnstof PM10)

%

n.n.b.

100

n.n.b.

Omschrijving:

Het percentage van meetlocaties dat voor de uitstoot van fijnstof (PM10) door verkeer voldoet aan de norm van 20 µg/m3).

Toelichting verschil

Bron:

NDW + onderliggende (intern/extern)

6 CO2-uitstoot verkeer en vervoer

Getal (ton)

n.n.b.

<

n.n.b.

Omschrijving:

De uitstoot van CO2 door verkeer in de provincie Utrecht.

Toelichting verschil

Bron:

NDW + onderliggende databronnen (intern/extern)

Prestatieindicator

Eenheid

Realisatie 2023

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

1 Geluidsbelasting woningen provinciale wegen

Getal

N.n.b.

<

N.n.b.

Omschrijving:

Het aantal woningen langs provinciale wegen dat op basis van modelmatige berekeningen niet voldoet aan een geluidsbelasting onder 61 in dBA

Toelichting verschil:

Bron:

NDW + onderliggende (intern/extern)

2 Bussen/trams zonder uitstoot

%

n.n.b.

100

n.n.b.

Omschrijving:

Het aandeel emissieloze openbaarvervoer-km’s (10,3% in 2018). 100% uitstootvrij in 2028. Dit is conform het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer waaraan alle concessieverleners, dus ook de provincie Utrecht, zich hebben gecommitteerd.

Toelichting verschil:

Bron:

NDW + onderliggende (intern/extern)

Meerjarendoelen en resultaten

5.6.1 Het aantal geluidgehinderden langs provinciale wegen is minder

Activiteit:

Behaald

Planning:

Deels behaald

We hebben maatregelen gerealiseerd volgend uit het Actieplan Omgevingslawaai (AOL). Daarnaast hebben we de maatregelen volgend uit het nieuwe AOL meegeprogammeerd met de integrale planning van maatregelen. Daarnaast hebben we verdere stappen gezet om te komen tot geluid productieplafonds en tot sanering van woningen (gevelmaatregelen). Voor deze beide onderwerpen bleek in 2024 dat er hiervoor meer capaciteit benodigd is dan dat er beschikbaar was. Deze activiteiten voeren we daarom in 2025 uit.

5.6.1.1

In het kader van groot onderhoud brengen we op drie trajectdelen van provinciale wegen geluid reducerend asfalt aan.

Resultaat:

Behaald

5.6.1.2

Een start maken met de onderzoeken voor gevelmaatregelen voor vijftig woningen.

Resultaat:

Deels behaald

De onderzoeken zijn gestart, verdere uitwerking volgt in 2025

5.6.1.3

De concept-geluidproductieplafonds zijn berekend.

Resultaat:

Deels behaald

De voorbereidende werkzaamheden om deze berekeningen te kunnen maken zijn in gang gezet. Dit vergde echter meer tijd dan vooraf was voorzien. De concept berekeningen zijn daarom nog niet in 2024 berekend. Dit zal in 2025 plaatsvinden.

Activiteit:

Behaald

Planning:

Behaald

We stelden een nieuwe meerjarenprogrammering op voor oversteekbaarheidsmaatregelen fauna. Deze is de basis voor komende jaren te realiseren maatregelen. Deze koppelen we aan de integrale programmering binnen Bereikbaarheid.

5.6.2.1

Op twee trajecten de oversteekbaarheid verbeteren aan de hand van de uitwerkingen Hart van de Heuvelrug.

Resultaat:

Niet behaald

Er was geen capaciteit om twee losse projecten te realiseren. Inzet is vooral gedaan om te komen tot een
meerjarenprogrammering. Dit zodat komende jaren maatregelen om de oversteekbaarheid te verbeteren
kunnen worden meegeprogrammeerd met (vervangings)projecten van provinciale wegen.

5.6.2.2

Opstellen meerjarenprogrammering oversteekbaarheidsmaatregelen fauna.

Resultaat:

Behaald

5.6.2.3

Realisatie ecoduct N226.

Resultaat:

Deels behaald

Het ecoduct is in realisatie. In 2025 worden de werkzaamheden afgerond.

Activiteit:

Behaald

Planning:

Deels behaald

Het beheren van de infrastructuur gaat steeds duurzamer, maar de monitor blijkt niet goed te werken en is gestopt. De actualisatie van het handboek wordt begin 2025 gerealiseerd. De RMP samenwerking wordt benut voor de Klimaattafel Mobiliteit.

5.6.3.1

Opstellen voortgangsrapportage duurzame mobiliteit voor het Regionaal Mobiliteitsprogramma.

Resultaat:

Behaald

5.6.3.2

Volledig vullen van de monitor Duurzaam Grond-, Weg- en Waterbouw voor alle projecten.

Resultaat:

Deels behaald

Er is gestart met het volledig vullen van de monitor Duurzaam Grond- Weg- en Waterbouw. Echter de monitor bleek zeer bewerkelijk en werd om die reden niet meer door andere provincies gebruikt. Interprovinciaal is ervoor gekozen om toe te werken naar een andere opzet van de monitor, die eenvoudiger is gebruik is. Daarom is in navolging van andere provincies gestopt met het volledig vullen van de monitor. De monitor wordt voorlopig nog wel gebruikt voor het monitoren van de CO2-uitstoot. Een nieuwe opzet van prestatie-indicatoren voor het monitoren van de doelen is inmiddels in ontwikkeling.  

5.6.3.3

Actualiseren van het inhoudelijk koersdocument duurzame infrastructuur.

Resultaat:

Deels behaald

De actualisatie van het inhoudelijk koersdocument duurzame infrastructuur wordt eerste helft 2025 opgeleverd.

Activiteit:

Behaald

Planning:

Behaald

De uitwerking van het onderdeel mobiliteit valt samen met de doelen en resultaten van het onderdeel Klimaat en Verkeer.

5.6.4.1

De uitwerking van het onderdeel mobiliteit valt samen met de doelen en resultaten van het onderdeel Klimaat en Verkeer, dat in het kader van het Regionaal Mobiliteitsprogramma wordt opgepakt.

Resultaat:

Behaald

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:16:15 met de export van 05/07/2025 11:08:30