Wat hebben we daarvoor gedaan?
5.6 | Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag |
---|---|
In 2024 hebben we ons ingezet om de negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving te voorkomen en te verminderen. We hebben de werkzaamheden opgepakt die waren gepland. Echter een deel van de werkzaamheden blijkt meer tijd en capaciteit te vragen, waardoor deze niet in 2024 gereed zijn gekomen. |
Indicatoren
Effectindicator | Eenheid | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
3 Luchtkwaliteit (stikstofoxide) | Getal | n.n.b. | 100 | n.n.b. | |
Omschrijving: | Het percentage van meetlocaties dat voor de uitstoot van stikstofdioxide door verkeer voldoet aan de norm van 40 µg/m3 (WHO). | ||||
Toelichting verschil | |||||
Bron: | NDW + onderliggende (intern/extern) | ||||
4 Luchtkwaliteit (fijnstof PM2,5) | % | 100 | |||
Omschrijving: | Het percentage van meetlocaties dat voor de uitstoot van fijnstof (PM2,5) door verkeer voldoet aan de norm van 10 µg/m3) | ||||
Toelichting verschil | |||||
Bron: | NDW + onderliggende (intern/extern) | ||||
5 Luchtkwaliteit (fijnstof PM10) | % | n.n.b. | 100 | n.n.b. | |
Omschrijving: | Het percentage van meetlocaties dat voor de uitstoot van fijnstof (PM10) door verkeer voldoet aan de norm van 20 µg/m3). | ||||
Toelichting verschil | |||||
Bron: | NDW + onderliggende (intern/extern) | ||||
6 CO2-uitstoot verkeer en vervoer | Getal (ton) | n.n.b. | < | n.n.b. | |
Omschrijving: | De uitstoot van CO2 door verkeer in de provincie Utrecht. | ||||
Toelichting verschil | |||||
Bron: | NDW + onderliggende databronnen (intern/extern) |
Prestatieindicator | Eenheid | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
1 Geluidsbelasting woningen provinciale wegen | Getal | N.n.b. | < | N.n.b. | |
Omschrijving: | Het aantal woningen langs provinciale wegen dat op basis van modelmatige berekeningen niet voldoet aan een geluidsbelasting onder 61 in dBA | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende (intern/extern) | ||||
2 Bussen/trams zonder uitstoot | % | n.n.b. | 100 | n.n.b. | |
Omschrijving: | Het aandeel emissieloze openbaarvervoer-km’s (10,3% in 2018). 100% uitstootvrij in 2028. Dit is conform het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer waaraan alle concessieverleners, dus ook de provincie Utrecht, zich hebben gecommitteerd. | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende (intern/extern) |
Meerjarendoelen en resultaten
5.6.1 Het aantal geluidgehinderden langs provinciale wegen is minder | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit: | Behaald | Planning: | Deels behaald | |||||
We hebben maatregelen gerealiseerd volgend uit het Actieplan Omgevingslawaai (AOL). Daarnaast hebben we de maatregelen volgend uit het nieuwe AOL meegeprogammeerd met de integrale planning van maatregelen. Daarnaast hebben we verdere stappen gezet om te komen tot geluid productieplafonds en tot sanering van woningen (gevelmaatregelen). Voor deze beide onderwerpen bleek in 2024 dat er hiervoor meer capaciteit benodigd is dan dat er beschikbaar was. Deze activiteiten voeren we daarom in 2025 uit. | ||||||||
5.6.1.1 | In het kader van groot onderhoud brengen we op drie trajectdelen van provinciale wegen geluid reducerend asfalt aan. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.6.1.2 | Een start maken met de onderzoeken voor gevelmaatregelen voor vijftig woningen. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De onderzoeken zijn gestart, verdere uitwerking volgt in 2025 | ||||||||
5.6.1.3 | De concept-geluidproductieplafonds zijn berekend. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De voorbereidende werkzaamheden om deze berekeningen te kunnen maken zijn in gang gezet. Dit vergde echter meer tijd dan vooraf was voorzien. De concept berekeningen zijn daarom nog niet in 2024 berekend. Dit zal in 2025 plaatsvinden. | ||||||||
5.6.2 De oversteekbaarheid van fauna bij provinciale wegen is beter | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
We stelden een nieuwe meerjarenprogrammering op voor oversteekbaarheidsmaatregelen fauna. Deze is de basis voor komende jaren te realiseren maatregelen. Deze koppelen we aan de integrale programmering binnen Bereikbaarheid. | ||||||||
5.6.2.1 | Op twee trajecten de oversteekbaarheid verbeteren aan de hand van de uitwerkingen Hart van de Heuvelrug. | |||||||
Resultaat: | Niet behaald | |||||||
Er was geen capaciteit om twee losse projecten te realiseren. Inzet is vooral gedaan om te komen tot een | ||||||||
5.6.2.2 | Opstellen meerjarenprogrammering oversteekbaarheidsmaatregelen fauna. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.6.2.3 | Realisatie ecoduct N226. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Het ecoduct is in realisatie. In 2025 worden de werkzaamheden afgerond. | ||||||||
5.6.3 De mobiliteit is duurzamer met o.a. minder uitstoot van broeikasgassen | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Deels behaald | |||||
Het beheren van de infrastructuur gaat steeds duurzamer, maar de monitor blijkt niet goed te werken en is gestopt. De actualisatie van het handboek wordt begin 2025 gerealiseerd. De RMP samenwerking wordt benut voor de Klimaattafel Mobiliteit. | ||||||||
5.6.3.1 | Opstellen voortgangsrapportage duurzame mobiliteit voor het Regionaal Mobiliteitsprogramma. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.6.3.2 | Volledig vullen van de monitor Duurzaam Grond-, Weg- en Waterbouw voor alle projecten. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Er is gestart met het volledig vullen van de monitor Duurzaam Grond- Weg- en Waterbouw. Echter de monitor bleek zeer bewerkelijk en werd om die reden niet meer door andere provincies gebruikt. Interprovinciaal is ervoor gekozen om toe te werken naar een andere opzet van de monitor, die eenvoudiger is gebruik is. Daarom is in navolging van andere provincies gestopt met het volledig vullen van de monitor. De monitor wordt voorlopig nog wel gebruikt voor het monitoren van de CO2-uitstoot. Een nieuwe opzet van prestatie-indicatoren voor het monitoren van de doelen is inmiddels in ontwikkeling. | ||||||||
5.6.3.3 | Actualiseren van het inhoudelijk koersdocument duurzame infrastructuur. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De actualisatie van het inhoudelijk koersdocument duurzame infrastructuur wordt eerste helft 2025 opgeleverd. | ||||||||
5.6.4 Het behalen van de WHO-normen voor luchtkwaliteit is dichterbij gekomen | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
De uitwerking van het onderdeel mobiliteit valt samen met de doelen en resultaten van het onderdeel Klimaat en Verkeer. | ||||||||
5.6.4.1 | De uitwerking van het onderdeel mobiliteit valt samen met de doelen en resultaten van het onderdeel Klimaat en Verkeer, dat in het kader van het Regionaal Mobiliteitsprogramma wordt opgepakt. | |||||||
Resultaat: | Behaald |