Wat hebben we daarvoor gedaan?
5.3 | Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets. |
---|---|
Voor het thema ‘fiets’ boekten we afgelopen jaar op alle onderdelen voortgang. Bij de infrastructurele projecten - fietsroutes en fietsparkeren - is wel sprake van enige vertraging. De oorzaak hiervan is een tekort aan capaciteit, zoals projectleiders. Niet alleen bij onszelf, maar ook bij onze samenwerkingspartners als gemeenten en Rijkswaterstaat. De doorfietsroute Amersfoort-Bunschoten is in 2024 geopend, gekoppeld aan een gedragscampagne. In 2025 volgen twee andere doorfietsroutes. We zijn gestart met de aanbesteding van een (nog betere) fietsstimuleringsapp en met het ontwikkelen van een nieuw regionaal merk voor fietsstimulering. |
Indicatoren
Prestatieindicator | Eenheid | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
1 Fietsafstanden | Getal | N.n.b. | ≤1,2 | N.n.b. | |
Omschrijving: | De reistijd t.o.v. de hemelsbrede afstand van en naar belangrijke school en werklocaties | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende. | ||||
2 Wachttijd verkeerslichten | Sec | N.n.b. | 30/60/120 | N.n.b. | |
Omschrijving: | De wachttijd bij provinciale verkeerslichten op basis van de gemiddelde wachttijd. Snelfietsroutes maximaal 30 seconden, hoofdfietsroutes maximaal 60 seconden en overige fietsroutes maximaal 120 seconden. | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende | ||||
3 Kwaliteit fietspaden | % | N.n.b. | 90 | N.n.b. | |
Omschrijving: | De kwaliteit van fietspaden op het provinciale fietsnetwerk conform het mobiliteitsprogramma op basis van breedte, verharding en doorstroming in percentage van het totaal aantal fietspaden | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende | ||||
4 Op fiets naar werk | % | N.n.b. | 50 | N.n.b. | |
Omschrijving: | Het percentage van het aantal ritten <15 kilometer dat op de fiets wordt afgelegd. | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende | ||||
5 Bereikbaarheid fiets werklocaties | Km/u | N.n.b. | ≥15 | N.n.b. | |
Omschrijving: | De bereikbaarheid met economische kerngebieden als bestemming. | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende |
Meerjarendoelen en resultaten
5.3.1 Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit: | Behaald | Planning: | Deels behaald | |||||
In 2024 ondersteunden we gemeenten financieel met het verbeteren van hun deel van het regionaal fietsnetwerk. De intentieovereenkomsten met gemeenten zijn positief geëvalueerd en die krijgen in 2025 een vervolg. We maakten onze eigen provinciale fietspaden veiliger door onder meer het aanbrengen van kantmarkeringen en het bijplaatsen van verlichting. Op delen van de N225 en N224 lopen studies naar verbreding van fietspaden. In het realiseren van het doorfietsroutenetwerk werden verdere stappen gezet met de opening van de doorfietsroute Amersfoort-Bunschoten en oplevering van deeltrajecten van de doorfietsroutes Amersfoort-Utrecht, Veenendaal-USP, IJsselstein-Utrecht en Woerden-Utrecht. Voor de Dom-Damroute werd de planstudie gestart. We werkten aan het opheffen van barrières in het fietsnetwerk met het sluiten van overeenkomsten met het Rijk voor een nieuwe fietsbrug bij Nieuwer ter Aa over het Amsterdam-Rijnkanaal en voor de fietsbrug A12 bij Bunnik. Vanwege capaciteitsgebrek of uitloop van werkzaamheden konden studies naar tunnels en bruggen en doorstromingsknelpunten voor fietsers bij verkeerlichten niet worden gestart. In vervolg op het Regionaal Toekomstbeeld Fiets hebben we 3 miljoen euro aan cofinanciering van de beschikbare 18 miljoen euro van het Rijk binnengehaald voor twee doorfietsroutes (USP-Veenendaal en IJsselstein-Utrecht). | ||||||||
5.3.1.1 | Aan minimaal 5 projecten met prioriteit uit de knelpuntenanalyse op het Regionaal fietsnetwerk wordt een subsidiebijdrage geleverd. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.3.1.2 | De intentieovereenkomsten voor de realisatie van fietsinfrastructuurprojecten met de regio’s U10, Amersfoort en Foodvalley zijn geëvalueerd en nieuwe intentieovereenkomsten worden voorbereid. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.3.1.3 | Voor de doorstromingsknelpunten voor fietsers bij VRI’s op provinciale infrastructuur zijn knelpunten in beeld gebracht en is een plan van aanpak vastgesteld om deze knelpunten aan te pakken. Er wordt een pilotproject gestart waarbij groepen fietsers bij iVRI’s op twee doorfietsroutes vaker prioriteit krijgen. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De oplevering van de provinciale analysetool om doorstromingsknelpunten in kaart te brengen duurde langer dan verwacht waardoor dit onderzoek in 2024 niet meer kon worden uitgevoerd. In 2025 wordt dit alsnog in beeld gebracht. | ||||||||
5.3.1.4 | Er worden studies gestart naar ongelijkvloerse kruisingen op de N408 en N226. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Deze studies zijn vanwege capaciteitsgebrek nog niet gestart en zijn opgenomen in de meerjarige programmering voor provinciale infrastructuur voor de periode 2025-2028. | ||||||||
5.3.1.5 | Er worden studies gestart naar het verbreden van te smalle provinciale fietspaden op vier trajecten langs provinciale wegen en naar verwachting – en afhankelijk van de uitkomsten - ook voor deze locaties in 2024 investeringsbesluiten genomen. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Voor de N225 (Rhenen-Remmerden) en N224 (Zeist-Austerlitz) zijn respectievelijk een studie gestart en is de voorbereidingsfase gestart. Overige studies zijn opgenomen in de meerjarige programmering voor provinciale infrastructuur voor de periode 2025-2028. | ||||||||
5.3.1.6 | Voor de fietsbrug A12 bij Bunnik en het vrij liggende fietspad tussen Houten en Odijk zijn uitvoeringsafspraken gemaakt en – wanneer het investeringsbesluit is genomen - worden de voorbereidingen voor realisatie opgestart. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Het eigendom van de fietsbrug is overgedragen aan de provincie, dit is vastgelegd in een overdrachts- en uitvoeringsovereenkomst. De voorbereiding is van start gegaan. Realisatie is voorzien in 2027. Het vrijliggende fietspad tussen Houten en Odijk bevindt zich nog in de studiefase. | ||||||||
5.3.1.7 | Op basis van de in 2023 afgeronde studie voor een nieuwe fietsbrug over de Hollandse IJssel wordt – wanneer met de betrokken gemeenten financieringsafspraken zijn gemaakt - een samenwerkingsovereenkomst getekend en start de voorbereiding. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Eind 2024 is een rijksbijdrage van € 1,5 miljoen toegezegd voor de realisatie van de fietsbrug als onderdeel van de doorfietsroute IJsselstein-Utrecht. Met de gemeenten IJsselstein en Nieuwegein moeten nog nadere financiële en uitvoeringsafspraken worden gemaakt. | ||||||||
5.3.1.8 | Onze regionale fietsroutes zijn grotendeels voorzien van kantmarkeringen en onze doorfietsroutes van speciaal daarvoor in Nederland ontwikkelde bewegwijzering. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Eind 2024 was circa 70% van de fietspaden in provinciaal beheer voorzien van kantmarkering. Het resterende deel kan naar verwachting in 2025 worden afgerond. De bewegwijzering is in voorbereiding. | ||||||||
5.3.1.10 | De doorfietsroutes Amersfoort-Utrecht, Veenendaal-Utrecht, Hilversum-Amersfoort, Woerden-Utrecht, zijn (grotendeels) gerealiseerd. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Amersfoort-Utrecht: de mandaatdelen en provinciedelen zijn gerealiseerd. M.u.v. twee trajectdelen in De Bilt en Utrecht is de route naar verwachting in 2025 gereed. Veenendaal-Utrecht: de mandaat- en provinciedelen in Doorn, Leersum en Amerongen zijn deels aangebracht. Het restant volgt in 2025 (vanwege verlegging kabels en leidingen en procedures Veenseweg). De gemeente Bunnik moet de voorbereiding nog starten in verband met capaciteitsproblemen. Amersfoort-Hilversum: het mandaatdeel in Soest en het tracédeel in de gemeente Amersfoort zijn in voorbereiding. Het tracédeel in de gemeente Baarn omvat meerdere projecten waarvan de uitvoering is voorzien in de periode 2025-2027. Het eerste deel van de route is in voorbereiding. Woerden Utrecht: het tracédeel in de gemeente Utrecht is gerealiseerd. De delen in de gemeente Woerden zijn deels gerealiseerd, en deels nog in voorbereiding. Verwachting is dat de route in Q3 2025 als geheel opgeleverd wordt. | ||||||||
5.3.1.11 | De doorfietsroutes Hilversum-Utrecht, Houten-Lage Weide en Houten-USP zijn in de voorbereidingsfase en voor enkele routes start zelfs de realisatie. De samenwerkingsovereenkomst voor Houten-USP wordt getekend nadat de financierings- en uitvoeringsafspraken rondom de fietsbrug over de A12 bij Bunnik rond zijn. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Hilversum-Utrecht: Hiervoor tekenden we de samenwerkingsovereenkomst. Deze route is nog niet in de voorbereidingsfase. Het tracédeel van de provincie (N417) is uitgesteld vanwege capaciteitstekort. Voorbereiding start in Q1 2025. Voor deze route zijn procesafspraken gemaakt met de gemeenten De Bilt, Utrecht en Hilversum. Vanuit de provincie Utrecht zijn we hierover met de gemeenten in gesprek. Houten-Lage Weide: deze route zit in de voorbereidingsfase Houten-USP: deze route is nog niet in de voorbereidingsfase. Naar verwachting wordt Q1- 2025 de samenwerkingsovereenkomst getekend. | ||||||||
5.3.1.12 | Nadere invulling van de uitvoeringsagenda Fiets zoals vastgesteld in BO MIRT 2023 en concrete afspraken maken met Rijk en regio over de maatregelen in het Regionaal Toekomstbeeld Fiets om tot realisatie te komen. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Er zijn concrete afspraken met het Rijk gemaakt over de door hen toegezegde 6 miljoen euro per jaar cofinanciering doorfietsroutes voor de jaren 2024 t/m 2026 (dus 18 miljoen euro in BO MIRT november 2024). De opgave voor (door)fietsroutes, fietsparkeren en fietsstimulering is fors groter. We blijven als provincie, als IPO, als Tour de Force werken aan meer aandacht, meer budget en meer uitvoeringskracht voor fiets. | ||||||||
5.3.2 De keten is sterker. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Deels behaald | |||||
De beschikbaarheid van kwalitatief goede voorzieningen bij (OV)-knooppunten en in de first en last mile zijn belangrijk om aan een vlot, veilig en comfortabel Regionaal fietsnetwerk te kunnen voldoen. Eind 2020 is in BO MIRT afgesproken dat het Rijk vanuit het Klimaatakkoord 40% cofinanciering levert aan de realisatie en planstudies van 9 maaiveld stallingen en 3 studieprojecten. De provincie levert een maximale bijdrage van 60%. Provincie Utrecht is subsidieverlener en jaagt aan, maar voert niet uit. We zijn daarom in de voortgang afhankelijk van met name ProRail en ook gemeenten. In 2024 hebben we een aantal subsidies verleend voor de uitbreiding van fietsparkeerplekken bij bushaltes en stations. Ook blijven we met gemeenten, stakeholders en gebruikers inzetten op de integrale kwaliteitsverbetering van multimodale knooppunten in samenwerking met het programma Knooppunten, bijvoorbeeld Breukelen of Lekbrug Vianen. Ten slotte heeft er in 2024 een verkenning plaatsgevonden naar een regionaal deeltweewielersysteem door Goedopweg samen met gemeente Utrecht, regio U10, gemeente Amersfoort, de regio Amersfoort en de provincie Utrecht. | ||||||||
5.3.2.1 | We leveren een subsidiebijdrage aan de realisatie van circa 300 stallingsplekken bij 1 station. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
We droegen bij aan de realisatie van ongeveer 60 fietsparkeerplekken bij station Den Dolder, gemeente Zeist. Er lopen nog subsidieaanvragen uit 2024 voor station Lunetten en station Vleuten, beiden gemeente Utrecht. Deze zijn in afwachting van beoordeling (nadat de dossiers volledig zijn) maar zullen, indien toegekend, ten laste vallen van boekjaar 2024. | ||||||||
5.3.2.2 | We leveren een subsidiebijdrage aan de planvorming van circa 1.500 stallingsplekken bij 2 stations. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
We hebben in 2024 geen bijdrage geleverd aan nieuwe planstudies voor fietsparkeerplekken bij stations. Wel is er aanvullende subsidie verleend voor een lopende planstudie en is een aanvraag gedaan voor een nieuwe planstudie. Deze aanvraag is nog niet beoordeeld en beschikt in 2024. | ||||||||
5.3.2.3 | We leveren een subsidiebijdrage aan 275 fietsparkeerplekken bij gemeentelijke bushaltes | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
We droegen bij aan de realisatie van ongeveer 200 fietsparkeerplekken bij gemeentelijke bushaltes: in Amersfoort en Montfoort. | ||||||||
5.3.3 Slim fietsen wordt op meer plaatsen ingevoerd. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
Het stimuleren van het fietsgebruik (met fietsroutes, fietsparkeren en fietsinterventies) doen we steeds meer met onderbouwde gegevens. In 2024 hebben we samen met kennisinstellingen, CROW, andere provincies, Tour de Force en onze regionale partners, verder ingezet op het uitvoeren van effect- en belevingsonderzoek bij de voorbereiding en aanleg van doorfietsroutes en het uitvoeren van fietsinterventies als Doortrappen. Gekoppeld aan het doel om als Utrecht dé fietsregio van Europa te worden, hebben we onze inzet gecontinueerd op samenwerking en kennisuitwisseling. Het gaat daarbij voor ons bij de fiets niet alleen over bereikbaarheid, maar ook over gezondheid, leefbaarheid, kansen, gelijkheid en geluk. We ondersteunden de Utrecht Bike Community (UBC), waarvan wij initiatiefnemer zijn. UBC is het netwerk voor iedereen die professioneel actief is rondom de fiets, het fietsen en de fietser. Ook bleven we lid van de Dutch Cycling Embassy, namen we actief deel aan Tour de Force en het interprovinciaal overleg Fiets en zijn we deelnemer geworden van de City Deal Fietsen voor Iedereen. | ||||||||
5.3.3.1 | Inzet Strava Metro data als (beleids)informatie voor het verbeteren van het Regionaal fietsnetwerk. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.3.3.2 | Inwinnen van informatie om meer inzicht te krijgen in gedrag, behoeften en (on)tevredenheid gebruikers-/reizigers vindt steeds meer plaats vanuit diverse betrouwbare en structurele databronnen (nul-meting doorfietsroutes, WOW-onderzoek en vanuit de IkFiets-community) en dient als input voor verdere beleidsontwikkeling. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.3.3.3 | Uitbreiding van het Monitoringsplan Fiets met alle gewenste indicatoren om beter bij te kunnen sturen op geformuleerde doelen en resultaten. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
In de nieuwe actielijn 'Meer fietsen over een sterk netwerk’ 2024-2029 is het kader beschreven voor de monitoring met de benoemde twee outcome-indicatoren en drie (jaarlijkse) prestatie-indicatoren. In Q1 2025 wordt een heldere en eenvoudig uitvoerbare monitoring opgesteld, waarin de lessen uit de in 2024 uitgevoerde evaluatie van het Uitvoeringsprogramma Fiets 2019-2023 worden meegenomen. | ||||||||
5.3.3.4 | Aan de hand van onder andere Bicycle Oriented Development, Dutch Cycling Intelligence, multimodale verkeersanalyses zorgen we dat de fiets in verschillende verstedelijkings- en mobiliteitsstrategieën en gebiedsplannen in de regio Utrecht steeds beter onderbouwd kan worden meegenomen. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.3.4 Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
We stimuleren fietsgebruik bij korte ritten (tot 15 kilometer). In het algemeen, maar met name na de realisatie van doorfietsroutes en bij een aantal doelgroepen: basisschoolleerlingen, ouderen, nieuwe Nederlanders, forensen en bewoners. In 2024 hebben we voorbereidingen getroffen om gemeenten in 2025 te kunnen ontzorgen als het gaat om welke fietsstimuleringsmaatregelen in te zetten, hoe deze te monitoren en hebben we gezamenlijk met hen de bouwstenen bepaald voor een regionaal merk voor fietsstimulering. 2025 staat in het teken van het ‘activeren’ van gemeenten om hiermee aan de slag te gaan. Daarnaast is in 2024 samen met vier andere provincies de aanbesteding voor een nieuwe fietsstimuleringsapp gepubliceerd. In 2025 zullen we hierdoor een nóg beter werkende/stimulerende app hebben om fietsen te stimuleren bij diverse doelgroepen en op doorfietsroutes. | ||||||||
5.3.4.1 | Voor de invulling van de regionale gedrags- en stimuleringscampagne ‘Ik Fiets’ voor de periode 2024-2029 is met gemeenten en Goedopweg een gezamenlijk activatieprogramma opgesteld. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.3.4.2 | Er is een gemeenschappelijke communicatiestrategie voor ‘Ik Fiets’ ontwikkeld en de bijbehorende app (Inclusief Schwung functionaliteit) en website zijn aantrekkelijker gemaakt voor de onderscheiden doelgroepen. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Er is gewerkt aan het opstellen van een merkstrategie voor regionale fietsstimulering. De merkstrategie wordt in Q1 2025 afgerond en vanaf voorjaar 2025 uitgerold. Het merk Ik fiets zal hierbij worden vervangen door een nieuw merk. | ||||||||
5.3.4.3 | De uitrol van de werkgeverscampagne door Goedopweg levert in 2024 1.000 nieuwe actieve gebruikers van de Ik Fiets app op. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Via de bedrijvenchallenges van Goedopweg zijn 421 nieuwe actieve gebruikers van de Ik fiets-app geworven. | ||||||||
5.3.4.4 | Het programma Doortrappen wordt vervolgd met als resultaat om 20 participerende gemeenten te hebben geworven. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.3.4.5 | De communicatie- en gedragscampagne Doorfietsroutes levert bij de 1-meting op twee doorfietsroutes 15% meer fietsers op dan bij de 0-meting. Tevens wordt de campagne geëvalueerd en op nieuw ontwikkelde doorfietsroutes ingezet. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.3.4.6 | De aanpak van de doelgroep kinderen/Fietsen is Fun wordt aangescherpt en experimenteel van opzet, teneinde de resultaten beter te kunnen monitoren en evalueren. Daarnaast wordt een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de potentie van fietsstimulering bij kinderen en hun ouders. | |||||||
Resultaat: | Behaald |