5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

5.7

De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd

Via een nieuwe samenwerkingsovereenkomst is een vervolg gegeven aan de regionale samenwerking voor het verbeteren van mobiliteitsdata (Regionaal Data Team). De realisatie van een betrouwbare internetverbinding bij onze verkeerslichten via een glasvezelverbinding is uitgevoerd en grotendeels afgerond. De regionale samenwerking voor een betrouwbare doorstroming met de inzet van verkeersmanagement en incident management is voortgezet. Hiervoor is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst en een nieuw plan opgesteld. Bovendien is ook de regionale samenwerking voor gedragsbeïnvloeding (via Goedopweg) in 2024 vervolgd, waarbij in de BO MIRT afspraken weer een extra jaar financiering met alle partijen is afgesproken. Tevens heeft de provincie geparticipeerd in een Europees onderzoeksnetwerk voor deelmobiliteit.

Indicatoren

Prestatieindicator

Eenheid

Realisatie 2023

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

1 Benutting modaliteiten per gebied

Getal

n.n.b.

P.m.

n.n.b.

Omschrijving:

De verhouding tussen de intensiteit en capaciteit van alle modaliteiten op (vaste) trajecten van/naar economische kerngebieden. De streefwaarden wordt bepaald op basis van de optimale intensiteit/capaciteit-verhouding per modaliteit.

Toelichting verschil:

Bron:

NDW + onderliggende databronnen (intern/extern)

2 Verhouding modaliteiten spits versus daarbuiten

Getal

n.n.b.

P.m.

n.n.b.

Omschrijving:

De verhouding tussen het gebruik in dal- en spitsuren van alle modaliteiten op (vaste) trajecten van/naar economische kerngebieden. De streefwaarde wordt bepaald op basis van het aantal reizigers in de spits versus het aantal reizigers tijdens de dalperiode.

Toelichting verschil:

Bron:

NDW + onderliggende databronnen (intern/extern)

Meerjarendoelen en resultaten

5.7.1 De basis is beter op orde

Activiteit:

Behaald

Planning:

Behaald

De samenwerking met het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) is voortgezet, omdat het NDW een belangrijke partners is in het eenduidig verzamelen, opslaan en beschikbaar stellen van mobiliteitsdata. Een nieuwe samenwerkingsovereenkomst is vrijwel gereed. Op regionaal niveau is met alle gemeenten uit de provincie samengewerkt in het Regionaal Data Team (RDT), waarbij nieuwe afspraken voor toekomstige samenwerking zijn vastgelegd en er gezamenlijk inkoop van ontbrekende data items heeft plaatsgevonden.

5.7.1.1

De databibliotheek is in gebruik voor zowel provinciale data als regionale data.

Resultaat:

Behaald

5.7.1.2

We actualiseren de samenwerkingsovereenkomst met het Nationaal Dataportaal Wegverkeer.

Resultaat:

Deels behaald

De laatste punten worden nog door de juristen van de verschillende partners verwerkt en getoetst, de verwachte ondertekening is eerste helft 2025.

5.7.1.3

We nemen deel aan een interprovinciale samenwerking voor onderzoek naar toepassingen voor verkeersmodellering.

Resultaat:

Behaald

5.7.1.4

De belangrijkste aanbevelingen uit de 0-meting zijn volledig geïmplementeerd, zodat de regio Midden Nederland over een cybersecure Dynamisch Verkeersmanagement (DVM)-netwerk beschikt.  

Resultaat:

Behaald

Activiteit:

Behaald

Planning:

Deels behaald

Om de slimme verkeerslichten beter te laten functioneren, moeten updates worden uitgevoerd. Hierin zijn stappen gezet, maar door gebrek aan capaciteit bij leveranciers hebben we minder updates uitgevoerd dan gewenst. Belangrijke stappen in de ontwikkeling van de techniek op straat zijn ook de implementatie van een nieuwe beheercentrale voor de verkeerslichten en het in gebruik nemen van een nieuwe analysetool voor onze verkeerslichten.  

5.7.2.1

We voeren consolidatie updates uit voor onze slimme verkeerslichten om te voldoen aan de laatste standaarden.

Resultaat:

Deels behaald

Door gebrek aan capaciteit bij leveranciers hebben we minder consolidatie updates kunnen uitvoeren dan vooraf bedacht.

5.7.2.2

We stellen nieuwe digitale kruispunttekeningen op zodat online aansturing mogelijk is.

Resultaat:

Behaald

5.7.2.3

De laatste fase van de nieuwe analysetool voor de verkeerslichten wordt uitgevoerd.

Resultaat:

Behaald

5.7.2.4

We implementeren een nieuwe beheercentrale voor de provinciale verkeerslichten.

Resultaat:

Behaald

Activiteit:

Behaald

Planning:

Behaald

In het regionaal programma Multimodaal Verkeersmanagement is een vervolg gegeven aan de jarenlange regionale samenwerking, daarvoor is ook een nieuwe samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Er is actief gestuurd op een betere doorstroming door het snel oplossen van incidenten (incident management) en het informeren en beïnvloeden van verkeer bij verstoringen (verkeersmanagement). Door het goed afstemmen van wegwerkzaamheden van alle regionale wegbeheerders, wordt voorkomen dat er te grote overlast ontstaat voor verkeersdeelnemers.  

5.7.3.1

Er is overzicht in de raakvlakken en contractmanagement van de netwerkarchitectuur van systemen, techniek en verbindingen.

Resultaat:

Behaald

5.7.3.2

We zorgen door RegioRegie voor afstemming van wegwerkzaamheden/evenementen, en sturen op beheersmaatregelen bij verwachte verkeershinder via het Regionaal Tactisch Team.

Resultaat:

Behaald

5.7.3.3

We geven uitvoering aan het regionaal programma Multimodaal Verkeersmanagement.

Resultaat:

Behaald

5.7.3.4

We voeren incident management uit om te doorstroming te waarborgen.

Resultaat:

Behaald

5.7.3.5

We doen een proef naar toepassing van het multimodaal netwerkkader op een doorfietsroute.

Resultaat:

Niet behaald

Deze proef is nog niet opgestart. Uit verkennend onderzoek is een geschikte locatie in de gemeente Utrechtse Heuvelrug gekomen. Om de proef te kunnen starten is een samenwerking met die gemeente nodig. Dit vraagt meer tijd en inzet die niet was voorzien bij zowel onszelf als de gemeente. We starten de samenwerking in 2025 op voor deze proef.

Activiteit:

Behaald

Planning:

Behaald

Met mobiliteitsmanagement hebben we ingezet op gedragsverandering door minder en anders reizen te stimuleren. Dit hebben we vooral in samenwerking met Goedopweg gedaan. Dit heeft geleid tot meer slim en duurzaam reizen dankzij de aanpak met onder andere werkgevers. In Europees verband wordt geparticipeerd in een onderzoeksagenda voor deelmobiliteit op regionaal niveau.

5.7.4.1

Wij geven uitvoering aan de onderzoeksagenda voor deelmobiliteit in Europees verband (INTERREG).  

Resultaat:

Behaald

5.7.4.2

Met de Utrecht Talent Alliantie is een plan opgesteld om personeel op te leiden binnen het vakgebied van slimme mobiliteit.

Resultaat:

Behaald

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:16:15 met de export van 05/07/2025 11:08:30