Wat hebben we daarvoor gedaan?
5.1 | Het provinciale netwerk is sterk. |
---|---|
Onze provincie telt in totaal ruim 300 kilometer aan provinciale wegen, parallelwegen en fietspaden. We willen de functionaliteit en kwaliteit van deze infrastructuur sober, doelmatig en duurzaam op peil houden. Zo blijft het enerzijds comfortabel en veilig voor automobilisten en fietsers; anderzijds voorkomen we kapitaalvernietiging. Het onderhoud van provinciale wegen bevat het onderhoud aan verharding, kunstwerken, wegmeubilair, verkeersregelinstallaties en verkeersmanagement, wegmeubilair, wegverlichting, hemelwaterafvoer en groenbeheer. Het beheer en onderhoud van onze (vaar)wegen en daarbij behorende assets is vrijwel geheel volgens planning uitgevoerd. Ook de studies, voorbereiding en realisatie van projecten zijn grotendeels uitgevoerd zoals gepland. Dit betekent echter niet dat we alles realiseren wat opgenomen is in het Meerjaren Investeringsplan Mobiliteit. Door het tekort aan capaciteit en de grote moeite die wij hebben om dit op te lossen kan niet elk project opgestart worden. Deze situatie zal gezien de krapte op de arbeidsmarkt ook de komende jaren aandacht vragen. We moeten blijven prioriteren. |
Indicatoren
Prestatieindicator | Eenheid | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
1 Onderhoudstoestand van wegen | % | 96 | 95 | 95 | |
Omschrijving: | Het percentage provinciale wegen dat minimaal voldoet aan kwaliteitsniveau B. | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) + onderliggende databronnen. | ||||
2 Onderhoudstoestand bruggen, tunnels en viaducten | % | 100 | 100 | 100 | |
Omschrijving: | Het percentage provinciale kunstwerken dat voldoet aan minimaal conditieniveau 3. | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende databronnen. | ||||
3 Beschikbaarheid wegen door wegwerkzaamheden. | % | 99,3 | 99 | 99,7 | |
Omschrijving: | Het percentage van de tijd en kilometers dat de provinciale wegen beschikbaar zijn voor verkeer, rekening houdend met wegwerkzaamheden. | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende databronnen. | ||||
4 Oponthoud dag | Getal | N.n.b. | < | N.n.b. | |
Omschrijving: | De vertraging vermenigvuldigd met het aantal voertuigen op provinciale wegen. [1,25 miljoen voertuigverliesuren in 2019]. | ||||
Toelichting verschil: | In programma 5 en 6 zijn van enkele indicatoren de cijfers niet bekend. Mede daarom willen wij de indicatoren aanpassen; dit op basis van het Bereikbaarheidsprogramma en de drie uitvoeringsprogramma's. In de kadernota 2026 nemen wij een voorstel op voor deze nieuw op te nemen indicatoren. | ||||
Bron: | NDW + onderliggende databronnen (intern/extern). | ||||
5 Oponthoud spits | N.n.b. | ≤2 | N.n.b. | ||
Omschrijving: | De factor van de reistijd tijdens de spits in vergelijking met buiten de spits op provinciale wegen. | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | |||||
6 Voorspelbaarheid reistijden | % | N.n.b. | ≥ 95 | N.n.b. | |
Omschrijving: | De hoeveelheid ritten op provinciale wegen waarbij de maximale extra reistijd niet hoger is dan 20% van de normale reistijd. | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende. | ||||
7 Bereikbaarheid auto werklocaties | Km/u | N.n.b. | ≥50 | N.n.b. | |
Omschrijving: | De bereikbaarheid voor de auto met economische kerngebieden als bestemming. | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende. |
Meerjarendoelen en resultaten
5.1.1 Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
De in 2024 geplande onderhoudswerkzaamheden (het dagelijks en variabel onderhoud-, vervangingsonderhoud en verbetermaatregelen) aan assets zijn zoveel mogelijk integraal tijdens één onderhoudsmoment uitgevoerd. Dat heeft werkelijk geleid tot de verbetering van de kwaliteit van de wegen en heeft ook effectief geleid tot de verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid. Het afgesproken kwaliteitsniveau, dat 95% van de provinciale wegen aan kwaliteitsniveau B moet voldoen, conform CROW-beheersystematiek, is gehaald. En 100% van de provinciale kunstwerken voldoet tenminste aan conditieniveau 3 “Norm NEN 2767-4”. | ||||||||
5.1.1.1 | Verkeersmanagementsystemen en openbare verlichting: | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.1.1.2 | Kunstwerken: | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De kunstwerken zijn functioneel, veilig (betrouwbaar) en schoon gehouden. Door problemen bij de brugbediening vanuit Amsterdam (Waternet) wordt de geplande ombouw van de beweegbare bruggen niet gerealiseerd. Er zijn diverse voorbereidingen getroffen om aan te sluiten op de bediencentrale van Nieuwegein (verwachting eind 2025 gereed); | ||||||||
5.1.1.3 | Verharding: | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.1.1.4 | Wegmeubilair: | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.1.1.5 | Groen: In 2024 zal onderhoud plaatsvinden aan:
| |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.1.1.6 | Verkeersmanagementsystemen: | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De onderhoudsprojecten voor VRI-vervangingen binnen het variabel onderhoud in 2024 zijn niet geheel volgens planning afgerond. De uitgestelde werkzaamheden worden meegenomen in 2025 waardoor de werkzaamheden zoals gepland in 2024-2025 eind 2025 allemaal uitgevoerd kunnen zijn. Alle geplande variabele onderhoudsmaatregelen aan de bewegwijzering uitgevoerd zijn uitgevoerd in 2024. Op dit moment is 88% van de bewegwijzeringsvlaggen verduurzaamd. | ||||||||
5.1.1.7 | Openbare verlichting (OVL): | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De geplande vervangingen en grootonderhoud van 2024 zijn grotendeels uitgevoerd. De uitgestelde werkzaamheden worden naar verwachting in Q1 van 2025 in zijn geheel afgerond. Momenteel is 73% van de armaturen vervangen door ledverlichting. | ||||||||
5.1.1.8 | Hemelwaterafvoer: | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De geplande onderhoudswerkzaamheden aan de hemelwaterafvoer zijn voor een groot deel uitgevoerd. Het deel van de geplande werkzaamheden dat niet is uitgevoerd is het gevolg van het verschuiven van de uitvoering van projecten naar latere jaren. Daar waar onderhoud is uitgevoerd is dit gericht onderhoud aan kolken, putten en de tussenliggende leidingen op basis van inspectieresultaten. Ook zijn uitstroomvoorzieningen en zaksloten meegenomen in het onderhoudswerk. 2024 was een extreem nat jaar. Op verschillende locaties zijn maatregelen genomen om overlast te beperken en ontstane schades te herstellen. | ||||||||
5.1.1.9 | Vaarwegen: | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.1.2 Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
Vrijwel alle studies zijn conform planning afgerond. Zo is er bij het Meerjaren Investeringsplan Mobiliteit bij de Kadernota 2025 besloten over de snelheidsverlaging en aansluiting op de A2 van de N230 en de Poort van Baarn. Voor kruispunt Graaf op de N210 is een voorkeursvariant uitgewerkt die met het MIPM bij de Kadernota 2026 wordt voorgelegd ter besluitvorming. | ||||||||
5.1.2.1 | Uitvoeren van een aantal studies of quick-scans op specifieke trajecten voor het groot onderhoud in 2025 worden verbeteringen in beeld gebracht die hierin meegenomen kunnen worden. Onder andere N225 tussen Leersum en Doorn, N226 tussen Leusden en Woudenberg en de N198 tussen Harmelen en Woerden, de N210 bij Lopik met onder andere kruispunt Graaf. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.1.2.2 | N230 en aansluiting N230-A2: | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.1.2.3 | Enkele specifieke studies ten bate van verkeersveiligheid, fiets, openbaar vervoer en dergelijke, zoals voor oversteken langzaam verkeer, knelpunten verkeersveiligheid, verbreding van fietspaden en ongelijkvloerse oversteken fiets. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.1.3 De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
Door vooraf een realistische inschatting te maken is het gelukt om vrijwel alles conform planning te realiseren met de beschikbare capaciteit. Bij de spoortunnel in Maarsbergen zijn de werkzaamheden tijdens de eerste buitendienststelling goed verlopen. De eerst fase, Groenpoort, van de N233 Rondweg-Oost in Veenendaal is afgerond. Hiernaast zijn we gestart met de raamcontracten voor middelgrote projecten in bouwteams. Door langdurig samen te werken met twee aannemers en hen eerder te betrekken hopen we de uitvoering van projecten te versnellen en onze duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. | ||||||||
5.1.3.1 | Spoortunnel Maarsbergen: | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.1.3.2 | N233 Rijnbrug (incl. Geertsesteeg): | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Het nieuwe verkeersmodel van de N233 is in afrondende fase. Met de output van dit verkeersmodel worden nieuwe Aeriusberekeningen gemaakt die aantonen dat er mogelijke oplossingen zijn voor stikstof. De projectgroep wordt geformeerd. | ||||||||
5.1.3.3 | N233 Rondweg-Oost in Veenendaal: | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.1.3.4 | N201 gehele tracé: | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
5.1.4 Monitoring en evaluatie van (vaar)wegen zijn beter en vinden frequenter plaats. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
De monitoring en evaluatie is conform planning uitgevoerd. | ||||||||
5.1.4.1 | Monitoring van de zes indicatoren. | |||||||
Resultaat: | Behaald |