5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

5.1

Het provinciale netwerk is sterk.

Onze provincie telt in totaal ruim 300 kilometer aan provinciale wegen, parallelwegen en fietspaden. We willen de functionaliteit en kwaliteit van deze infrastructuur sober, doelmatig en duurzaam op peil houden. Zo blijft het enerzijds comfortabel en veilig voor automobilisten en fietsers; anderzijds voorkomen we kapitaalvernietiging.    

Het onderhoud van provinciale wegen bevat het onderhoud aan verharding, kunstwerken, wegmeubilair, verkeersregelinstallaties en verkeersmanagement, wegmeubilair, wegverlichting, hemelwaterafvoer en groenbeheer.  Het beheer en onderhoud van onze (vaar)wegen en daarbij behorende assets is vrijwel geheel volgens planning uitgevoerd.  

Ook de studies, voorbereiding en realisatie van projecten zijn grotendeels uitgevoerd zoals gepland. Dit betekent echter niet dat we alles realiseren wat opgenomen is in het Meerjaren Investeringsplan Mobiliteit. Door het tekort aan capaciteit en de grote moeite die wij hebben om dit op te lossen kan niet elk project opgestart worden. Deze situatie zal gezien de krapte op de arbeidsmarkt ook de komende jaren aandacht vragen. We moeten blijven prioriteren.

Indicatoren

Prestatieindicator

Eenheid

Realisatie 2023

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

1 Onderhoudstoestand van wegen

%

96

95

95

Omschrijving:

Het percentage provinciale wegen dat minimaal voldoet aan kwaliteitsniveau B.

Toelichting verschil:

Bron:

Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) + onderliggende databronnen.

2 Onderhoudstoestand bruggen, tunnels en viaducten

%

100

100

100

Omschrijving:

Het percentage provinciale kunstwerken dat voldoet aan minimaal conditieniveau 3.

Toelichting verschil:

Bron:

NDW + onderliggende databronnen.

3 Beschikbaarheid wegen door wegwerkzaamheden.

%

99,3

99

99,7

Omschrijving:

Het percentage van de tijd en kilometers dat de provinciale wegen beschikbaar zijn voor verkeer, rekening houdend met wegwerkzaamheden.

Toelichting verschil:

Bron:

NDW + onderliggende databronnen.

4 Oponthoud dag

Getal

N.n.b.

<

N.n.b.

Omschrijving:

De vertraging vermenigvuldigd met het aantal voertuigen op provinciale wegen. [1,25 miljoen voertuigverliesuren in 2019].

Toelichting verschil:

In programma 5 en 6 zijn van enkele indicatoren de cijfers niet bekend. Mede daarom willen wij de indicatoren aanpassen; dit op basis van het Bereikbaarheidsprogramma en de drie uitvoeringsprogramma's. In de kadernota 2026 nemen wij een voorstel op voor deze nieuw op te nemen indicatoren.

Bron:

NDW + onderliggende databronnen (intern/extern).

5 Oponthoud spits

N.n.b.

≤2

N.n.b.

Omschrijving:

De factor van de reistijd tijdens de spits in vergelijking met buiten de spits op provinciale wegen.

Toelichting verschil:

Bron:

6 Voorspelbaarheid reistijden

%

N.n.b.

≥ 95

N.n.b.

Omschrijving:

De hoeveelheid ritten op provinciale wegen waarbij de maximale extra reistijd niet hoger is dan 20% van de normale reistijd.

Toelichting verschil:

Bron:

NDW + onderliggende.

7 Bereikbaarheid auto werklocaties

Km/u

N.n.b.

≥50

N.n.b.

Omschrijving:

De bereikbaarheid voor de auto met economische kerngebieden als bestemming.

Toelichting verschil:

Bron:

NDW + onderliggende.

Meerjarendoelen en resultaten

5.1.1 Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau.

Activiteit:

Behaald

Planning:

Behaald

De in 2024 geplande onderhoudswerkzaamheden (het dagelijks en variabel onderhoud-, vervangingsonderhoud en verbetermaatregelen) aan assets zijn zoveel mogelijk integraal tijdens één onderhoudsmoment uitgevoerd. Dat heeft werkelijk geleid tot de verbetering van de kwaliteit van de wegen en heeft ook effectief geleid tot de verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid.  

Het afgesproken kwaliteitsniveau, dat 95% van de provinciale wegen aan kwaliteitsniveau B moet voldoen, conform CROW-beheersystematiek, is gehaald. En 100% van de provinciale kunstwerken voldoet tenminste aan conditieniveau 3 “Norm NEN 2767-4”.

5.1.1.1

Verkeersmanagementsystemen en openbare verlichting:
Het (storings)onderhoud van verkeersmanagementsystemen en openbare verlichting is ondergebracht in een meerjarig contract. Hier zit alleen dagelijks beheer en onderhoud in. Door te kiezen voor deze contractvorm kan er beter en sneller gestuurd worden op het sneller afhandelen van storingen, waardoor de verkeersveiligheid en het gevoel van sociale veiligheid toeneemt.

Resultaat:

Behaald

5.1.1.2

Kunstwerken:
De kunstwerken worden in goede staat gehouden, dat wil zeggen functioneel, veilig (betrouwbaar) en schoon zodat ze een conditiescore 1,2 of 3 volgens de NEN 2767-4 hebben. In 2024 worden betonreparaties, elektromechanische reparaties, schilderwerkzaamheden, vervangen geleiderail, rasters en oeverconstructies uitgevoerd.

Resultaat:

Deels behaald

De kunstwerken zijn functioneel, veilig (betrouwbaar) en schoon gehouden.     

Door problemen bij de brugbediening vanuit Amsterdam (Waternet) wordt de geplande ombouw van de beweegbare bruggen niet gerealiseerd. Er zijn diverse voorbereidingen getroffen om aan te sluiten op de bediencentrale van Nieuwegein (verwachting eind 2025 gereed);

5.1.1.3

Verharding:
Het gaat om het dagelijks en groot onderhoud van de ruim 600 kilometer hoofdwegen, parallelwegen, busbanen, fietspaden en ca. 64 km voetpaden. De wegen dienen te voldoen aan minimaal beeldkwaliteit B. In 2024 vinden op diverse provinciale wegen grote onderhoudswerkzaamheden plaats.

Resultaat:

Behaald

5.1.1.4

Wegmeubilair:
In 2024 moet een deel van de verkeersborden worden vervangen, omdat die aan het eind van hun technische levensduur zijn. Er wordt ook een aantal fietsoverkappingen vervangen Het dagelijks onderhoud van wegmeubilair is opgenomen in het beeldbestek.

Resultaat:

Behaald

5.1.1.5

Groen: In 2024 zal onderhoud plaatsvinden aan:

  • De bermen, bermsloten, bomen en hagen; Bermsloten worden gebaggerd;
  • Ecologisch bermbeheer: Hierbij wordt zo veel mogelijk insectenvriendelijk gemaaid volgens de Kleurkeur-methode, waarbij optimaal rekening wordt gehouden met de balans tussen verkeersveiligheid en het welzijn van flora en fauna;
  • Eikenprocessierups: We bestrijden jaarlijks de eikenprocessierups langs provinciale wegen;
  • Essentaksterfte: We hebben ongeveer 5.000 essen in beheer, waarvan het grootste deel last heeft van essentaksterfte. Deze essen hebben extra onderhoud nodig, waarbij onder andere de dode takken worden gesnoeid en zo nodig de hele boom wordt geveld en vervangen door een andere boomsoort.

Resultaat:

Behaald

5.1.1.6

Verkeersmanagementsystemen:
In 2024 worden onderdelen van diverse verkeersmanagementsystemen vervangen in verband met de ‘einde levensduur’. Hierbij worden de systemen aangepast conform de nieuwste landelijke standaarden. De komende jaren worden onderdelen van diverse verkeersregelinstallaties (VRI’s) vervangen door iVRI’s.

Resultaat:

Deels behaald

De onderhoudsprojecten voor VRI-vervangingen binnen het variabel onderhoud in 2024 zijn niet geheel volgens planning afgerond. De uitgestelde werkzaamheden worden meegenomen in 2025 waardoor de werkzaamheden zoals gepland in 2024-2025 eind 2025 allemaal uitgevoerd kunnen zijn.

Alle geplande variabele onderhoudsmaatregelen aan de bewegwijzering uitgevoerd zijn uitgevoerd in 2024. Op dit moment is 88% van de bewegwijzeringsvlaggen verduurzaamd.

5.1.1.7

Openbare verlichting (OVL):
Het in 2024 uit te voeren onderhoud bestaat voor het grootste deel uit het vervangen van armaturen, masten en ombouwen van kasten op diverse locaties.

Resultaat:

Deels behaald

De geplande vervangingen en grootonderhoud van 2024 zijn grotendeels uitgevoerd. De uitgestelde werkzaamheden worden naar verwachting in Q1 van 2025 in zijn geheel afgerond.

Momenteel is 73% van de armaturen vervangen door ledverlichting.

5.1.1.8

Hemelwaterafvoer:
We zijn bezig de kwaliteit van de hemelwaterafvoer in beeld te brengen. Waar mogelijk worden onderhoudswerkzaamheden aan de hemelwaterafvoer gecombineerd met de werkzaamheden aan de verharding om zo de overlast en onnodige kosten tot een minimum te beperken.

Resultaat:

Deels behaald

De geplande onderhoudswerkzaamheden aan de hemelwaterafvoer zijn voor een groot deel uitgevoerd. Het deel van de geplande werkzaamheden dat niet is uitgevoerd is het gevolg van het verschuiven van de uitvoering van projecten naar latere jaren. Daar waar onderhoud is uitgevoerd is dit gericht onderhoud aan kolken, putten en de tussenliggende leidingen op basis van inspectieresultaten. Ook zijn uitstroomvoorzieningen en zaksloten meegenomen in het onderhoudswerk.

2024 was een extreem nat jaar. Op verschillende locaties zijn maatregelen genomen om overlast te beperken en ontstane schades te herstellen.

5.1.1.9

Vaarwegen:
De rivier de Eem en het Merwedekanaal zijn voor onze provincie belangrijke (beroeps)vaarwegen. Binnen deze asset vallen werkzaamheden zoals baggeren, nautisch beheer, maar ook het onderhoud van de beschoeiing/damwanden langs de vaarwegen.

Resultaat:

Behaald

Activiteit:

Behaald

Planning:

Behaald

Vrijwel alle studies zijn conform planning afgerond. Zo is er bij het Meerjaren Investeringsplan Mobiliteit bij de Kadernota 2025 besloten over de snelheidsverlaging en aansluiting op de A2 van de N230 en de Poort van Baarn. Voor kruispunt Graaf op de N210 is een voorkeursvariant uitgewerkt die met het MIPM bij de Kadernota 2026 wordt voorgelegd ter besluitvorming.

5.1.2.1

Uitvoeren van een aantal studies of quick-scans op specifieke trajecten voor het groot onderhoud in 2025 worden verbeteringen in beeld gebracht die hierin meegenomen kunnen worden. Onder andere N225 tussen Leersum en Doorn, N226 tussen Leusden en Woudenberg en de N198 tussen Harmelen en Woerden, de N210 bij Lopik met onder andere kruispunt Graaf.

Resultaat:

Behaald

5.1.2.2

N230 en aansluiting N230-A2:
Voortzetten studie met een besluit voor dit traject met de snelheidsverlaging en de aansluiting met de A2.

Resultaat:

Behaald

5.1.2.3

Enkele specifieke studies ten bate van verkeersveiligheid, fiets, openbaar vervoer en dergelijke, zoals voor oversteken langzaam verkeer, knelpunten verkeersveiligheid, verbreding van fietspaden en ongelijkvloerse oversteken fiets.

Resultaat:

Behaald

Activiteit:

Behaald

Planning:

Behaald

Door vooraf een realistische inschatting te maken is het gelukt om vrijwel alles conform planning te realiseren met de beschikbare capaciteit. Bij de spoortunnel in Maarsbergen zijn de werkzaamheden tijdens de eerste buitendienststelling goed verlopen. De eerst fase, Groenpoort, van de N233 Rondweg-Oost in Veenendaal is afgerond. Hiernaast zijn we gestart met de raamcontracten voor middelgrote projecten in bouwteams. Door langdurig samen te werken met twee aannemers en hen eerder te betrekken hopen we de uitvoering van projecten te versnellen en onze duurzaamheidsdoelstellingen te behalen.

5.1.3.1

Spoortunnel Maarsbergen:
Aanleg spoortunnel Maarsbergen. De Woudenbergseweg (N226) in Maarsbergen krijgt een tunnel onder het spoor. Hiermee verdwijnt de gelijkvloerse spoorwegovergang. Doel is het bevorderen van de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid in het dorp. De provincie Utrecht, de gemeente Utrechtse Heuvelrug en ProRail werken hier gezamenlijk aan. In 2024 vindt de realisatie plaats door ProRail. Het project is in 2026 gereed.

Resultaat:

Behaald

5.1.3.2

N233 Rijnbrug (incl. Geertsesteeg):
Op de N233 bij Rhenen komt een nieuw brugdek met een 2x2 wegprofiel, inclusief fietspaden aan beide kanten van de Rijnbrug op de bestaande onderbouw, en inclusief de uitbreiding van het wegprofiel naar 2x2 ten zuiden van de brug. Het project draagt bij aan de bereikbaarheid van de regio. De m.e.r.- en bestemmingsplanprocedures zijn voor onbepaalde tijd vertraagd in verband met het stikstofvraagstuk.

Resultaat:

Deels behaald

Het nieuwe verkeersmodel van de N233 is in afrondende fase. Met de output van dit verkeersmodel worden nieuwe Aeriusberekeningen gemaakt die aantonen dat er mogelijke oplossingen zijn voor stikstof. De projectgroep wordt geformeerd.

5.1.3.3

N233 Rondweg-Oost in Veenendaal:
De N233 Rondweg-Oost in Veenendaal wordt verbreed tot een 2x2 weg tussen de Grift en de A12, inclusief een ongelijkvloerse kruising bij de Prins Clauslaan. Hiermee worden de bereikbaarheid van de regio, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid verbeterd. De m.e.r.- en bestemmingsplanprocedures zijn voor onbepaalde tijd vertraagd in verband met het stikstofvraagstuk. Fase Groenpoort gaat door omdat de gemeente de oplossing voor de stikstof-depositie heeft geregeld in het bestemmingsplan. De aanbesteding is begin 2023 gestart. Realisatie (fase Groenpoort) vindt plaats in 2024.

Resultaat:

Behaald

5.1.3.4

N201 gehele tracé:
Indien benodigd wordt er een MER-procedure gevolgd. Het onderzoek naar de beste locatie van een fietstunnel bij Mijdrecht (motie) is afgerond. Het project is opgedeeld in behapbare deelprojecten die verdergaan naar de voorbereiding.  
In 2024 zijn 20 projecten in voorbereiding en/of realisatie om de doorstroming, verkeersveiligheid en of leefbaarheid te verbeteren of vanwege vervanging.

Resultaat:

Behaald

Activiteit:

Behaald

Planning:

Behaald

De monitoring en evaluatie is conform planning uitgevoerd.

5.1.4.1

Monitoring van de zes indicatoren.

Resultaat:

Behaald

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:16:15 met de export van 05/07/2025 11:08:30