Wat hebben we daarvoor gedaan?
9.7 | Concernbrede aansturing op brede thema’s is krachtig en effectief |
---|---|
Een aantal ambities geldt voor de hele organisatie. Het gaat dan om opgaven die organisatiebreed raken aan veel verschillende beleidsprogramma’s. Om inzicht in de voortgang van deze opgaven te geven zijn aparte doelstellingen opgenomen. Het apart benoemen van deze brede thema’s maakt de concernbrede aansturing krachtig en effectief. |
Indicatoren
Effectindicator | Eenheid | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
1 Emissie broeikasgassen | Getal | n.n.b. | < | n.n.b. | n.n.b. |
Omschrijving: | De totale emissie van broeikasgassen in absolute aantallen. | ||||
Toelichting verschil | De meest actuele emissiegegevens stammen uit het najaar van 2022. De realisatie voor dat jaar bedroeg 6,72 Mton C02-eq. De provincie hanteert als effectindicator dat de uitstoot in de provincie Utrecht lager moet zijn dan de meest recente meting, vandaar de '<' in 2024. | ||||
Bron: | RIVM Emissieregistratie |
Prestatieindicator | Eenheid | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving: | |||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: |
Meerjarendoelen en resultaten
9.7.1 De Sociale Agenda is beter zichtbaar en uitvoerbaar binnen de Provinciale programma’s en op een aantal sociale thema’s aanvullend op gemeenten en andere organisaties | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit: | Deels behaald | Planning: | Deels behaald | |||||
De doelen van de Sociale Agenda zijn vertaald naar drie ambities: 1. Sociaal DNA van de provincie (toepassing sociale bril in het werk); 2. Inclusieve provincie (bijdragen aan gelijke kansen voor inwoners vanuit onze provinciale rol); 3. Inclusieve organisatie (bijdragen aan een meer diverse en meer inclusieve organisatie). Het bereiken van de doelstellingen en het daarmee borgen van de Sociale Agenda heeft een planning tot en met 2027. In 2024 is voortgebouwd op de eerste beweging van het programma in 2023. Mede door capaciteitsproblemen, wisseling in medewerkers en de toevoeging van extra werkzaamheden aan het programma zijn de resultaten niet wat beoogd was voor 2024. Bij de Zomernota 2024 is de planning aangepast om hierop bij te kunnen sturen. Dit geldt met name voor ‘Sociaal DNA van de provincie’. De samenwerking met externe partijen op het gebied van antidiscriminatie, regenboogbeleid, toegankelijkheid en dergelijken loopt goed, alsmede de samenwerking met gemeenten. Ook de interne samenwerking op het gebied van diversiteit en inclusie binnen de organisatie loopt. Het komend jaar zullen we dit verstevigen. | ||||||||
9.7.1.1 | Sociaal DNA van de provincie: | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Bij de Zomernota 2024 is vanwege capaciteitsgebrek het aantal geplande sessies verminderd van 15 naar 6. Wegens oplopend capaciteitsgebrek zijn er in 2024 4 sessies uitgevoerd, voor zowel teams en clusters als voor een aantal jonge ambtenaren uit verschillende afdelingen. | ||||||||
9.7.1.2 | Sociaal DNA van de provincie: | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De activiteiten met betrekking tot ‘Sociaal DNA van de Provincie’ worden bijgehouden in de algemene resultaten van de Sociale Agenda, en niet specifiek voor deze ambitie. Met betrekking tot ‘de inclusieve organisatie’ wordt er een dashboard bijgehouden door HRO. | ||||||||
9.7.1.3 | Inclusieve provincie: | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.1.4 | Inclusieve provincie: | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.1.5 | Inclusieve provincie: | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.1.6 | Inclusieve provincie: | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.1.7 | Inclusieve organisatie: Advisering bij verdere uitvoering van Aanpak Diversiteit en Inclusie. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.2 Het ondersteunen van de transitie naar een circulaire samenleving is sterker en meer integraal | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
In 2024 is gewerkt aan het opstellen van de Middellangetermijnstrategie Circulaire samenleving 2025 – 2035 Dit document is in december vastgesteld door Provinciale Staten. Om tot dit besluit te komen is gewerkt aan het opbouwen van een breed maatschappelijk netwerk van kennisinstellingen, onderwijsinstellingen, maatschappelijke organisaties en bedrijven die zich bezig (willen) houden met de transitie naar een circulaire samenleving. Ook binnen de organisatie vindt integrale afstemming plaats met diverse thema’s zoals energietransitie, de herziening van de omgevingsvisie, klimaatadaptatie, de biobased (ver)bouwketen, duurzaam inkopen en duurzame mobiliteit. Daarmee is de basis gelegd voor de realisatie van de middellange termijnstrategie. | ||||||||
9.7.2.1 | De grondstoffenmonitoring is doorontwikkeld en biedt meer inzichten, zowel voor de eigen organisatie als voor externe partijen. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.2.2 | De uitvoering van Programma Circulair Midden-Nederland in samenwerking met alliantie Cirkelregio. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.2.3 | Utrecht, platform Groene Hart Werkt! en Living Lab Regio Foodvalley Circulair. De middellange termijnstrategie circulaire samenleving is opgesteld, passend bij de aanbevelingen n.a.v. het onderzoek Circulaire Economie van de Randstedelijke Rekenkamer. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.2.4 | Organisatiebreed zijn er mogelijkheden geboden om het kennisniveau op het gebied van circulariteit toe te laten nemen. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.2.5 | Er zijn inzichten verschaft m.b.t. de mogelijkheden om circulariteit meer te integreren in de werkzaamheden van de organisatie en de relatie met buiten. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.2.6 | Effectindicatoren zullen worden onderzocht t.b.v. de programmabegroting. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.2.7 | Als overkoepelend thema bezien we de diverse opgaven in samenhang en werken samen waar synergie het mogelijk maakt kansen te pakken en de impact te vergroten. Specifiek doen we dat met de concernopgave Klimaat Centraal. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.3 De transitie naar een klimaatneutrale samenleving wordt concernbreed beter verankerd en gemonitord | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
Eind 2024 zijn de programma's Klimaat Centraal en Circulaire Samenleving samengebracht onder één programmamanager. Klimaat Centraal en Circulaire Samenleving opereren als één team bij belangrijke thema's zoals de herziening van de Omgevingsvisie, de biobased (ver)bouwketen of duurzaam inkopen en werken structureel en op vaste momenten samen aan projecten zoals Europese subsidietrajecten, data en monitoring en CO2-vastlegging. In november 2024 is De Utrechtse Klimaataanpak: Naar netto nul vastgesteld. Hierin is beschreven op welke wijze de provincie haar klimaatdoelen wil gaan behalen. Een uitvoeringsagenda voor 2025 en verder, met daarin een thematische projectaanpak per klimaatactie, is onderdeel van de klimaataanpak. De eerste acties zijn inmiddels in gang gezet. De provincie werkt met interne klimaattafels (sectoren), naar voorbeeld van het Rijk. Uitvoering van klimaatmaatregelen vindt plaats binnen deze sectoren. Om de synergie tussen de sectoren en verschillende klimaatthema's te versterken is klimaatmitigatie in 2024 onderdeel gemaakt van de P&C cyclus: klimaat heeft een vaste plek gekregen in de begroting, in de jaarstukken en wordt verder ondersteund met ambtelijke en bestuurlijke klimaatgesprekken waarin prioriteiten worden gesteld ten aanzien van de manier waarop de klimaatdoelen worden gehaald. In 2025 wordt deze cyclus voor het eerst volledig toegepast. | ||||||||
9.7.3.1 | Een verdere uitbreiding en verfijning van de klimaatdashboards (klimaatmonitor provincie Utrecht), tot op gemeentelijk niveau en met een betere uitleg van de cijfers en de context waarin deze worden gebruikt. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.3.2 | Een klimaatparagraaf in de begroting 2025 om de trends t.a.v. de emissies van broeikasgassen (uitgedrukt in CO2) inzichtelijk te maken. Dit is nog relatief nieuw en de methodiek en indicatoren die we opnemen in de klimaatparagraaf zijn nog in ontwikkeling. We zien de opzet van deze paragraaf als een groeimodel. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.3.3 | In 2023 vindt onderzoek plaats naar de wijze(n) waarop CO2-beprijzing als instrument kan worden ingezet t.b.v. de uitstoot van de eigen organisatie. Afhankelijk van de uitkomsten van dit onderzoek wordt hier in 2024 opvolging aan gegeven. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.3.4 | Er wordt bekeken hoe de concernprogramma’s Klimaat Centraal en Circulaire Samenleving meer samenhang kunnen krijgen. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.3.6 | De concernopgave Klimaat centraal loopt eind 2024 af. In 2024 zal een voorstel worden gedaan op welke wijze onze klimaatambities vanaf 2025 het beste kunnen worden geborgd. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.3.6 | Implementatie van de Uitgangspuntennotitie ‘Naar Netto Nul’ zal in 2024 plaatsvinden. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.7.4 Het beleid is beter met data onderbouwd | ||||||||
Activiteit: | Planning: | |||||||
De concernopgave “Slimmer met Data” is per 1 mei 2023 beëindigd en overgedragen aan de lijnorganisatie. Er | ||||||||
Resultaat: |