Wat hebben we daarvoor gedaan?
9.3 | De aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd |
---|---|
Het tegengaan van ondermijnende criminaliteit is voor de provincie een in belang toenemende taak. In 2024 hebben wij bevorderd dat overheden (gemeenten, provincie, waterschappen en het Rijk), andere instanties en het bedrijfsleven met elkaar samenwerken om beïnvloeding van de onderwereld in de bovenwereld tegen te gaan. Daarbij is er blijvend gewerkt aan de weerbaarheid van de eigen organisatie en is de wet Bibob zo breed mogelijk ingezet. Voor de interne provinciale organisatie is het Meldpunt Ondermijning vormgegeven en het frauderesponsplan gemaakt. De onderschrijding op dit beleidsdoel wordt vooral verklaard door dat het van ministerie van BZK ontvangen budget voor dekking van de tijdelijke regisseur Veilige Publieke taak op dit beleidsdoel als te realiseren baat is begroot, maar dat de realisatie ten laste van het personeelsbudget van het kabinet Commissaris van de Koning is gebracht. |
Indicatoren
Prestatieindicator | Eenheid | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
1 Ondermijning | Getal | 27 | 25 | 17 | 8 |
Omschrijving: | Het minimum aantal Bibob-onderzoeken dat de provincie per jaar uitvoert. | ||||
Toelichting verschil: | In 2024 zijn minder Bibob-onderzoeken uitgevoerd dan begroot, onder meer omdat binnen twee subsidieregelingen vier dossiers waarnaar een Bibob-onderzoek liep op inhoudelijke gronden zijn afgewezen. Daardoor bestond geen grondslag meer om deze onderzoeken af te ronden. Ook viel het aantal voor Bibob-toetsing geselecteerde beschikkingen en overheidsopdrachten lager uit dan verwacht. Daarnaast is veel tijd besteed aan het inwerken van een nieuwe Bibob-onderzoeker. | ||||
Bron: | Beleidsregel Wet Bibob provincie Utrecht 2021 |
Meerjarendoelen en resultaten
9.3.1 De ondermijning wordt tegengegaan, de weerbaarheid wordt gestimuleerd en de aandacht voor de wet BIBOB wordt vergroot | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
De informatiepositie als schakel tussen (de)centrale overheden is verder versterkt door de toetreding van de commissarissen uit Utrecht, Flevoland en Noord-Holland tot de stuurgroep RIEC Midden-Nederland. Op initiatief van het RIEC Midden-Nederland zijn er in het afgelopen jaar veel voorbereidingen getroffen rond de totstandkoming van een zogenaamd trainingscentrum ondermijning en weerbaarheid Midden-Nederland. De provincie heeft actief meegedacht in de vormgeving van het centrum en het opleidingsaanbod en zal een substantiële financiële bijdrage geven. Om de weerbaarheid te vergroten van gemeenten en waterschappen heeft de Regisseur Veilige Publieke Taak, werkzaam binnen het Kabinet vanaf 2024, in samenspraak met burgemeesters en dijkgraven in kaart gebracht wat hiervoor nodig is en vervolgens een plan van aanpak opgesteld (ter uitvoering van het Manifest Weerbaar bestuur van de provincie Utrecht). Aan diverse politieke ambtsdragers binnen gemeenten en provincie is in nauwe samenwerking met Politie en Openbaar Ministerie ondersteuning verleend in casuïstiek van persoonlijke bedreiging. We hebben diverse kennisbijeenkomsten georganiseerd voor ambtenaren en politieke ambtsdragers, zoals de Dag van het Vertrouwen. We hebben deelgenomen aan kennisbijeenkomsten, waarbij het onderwerp Ondermijning of Veilige Publieke Taak onder de aandacht werd gebracht. We hebben ook trainingen aangeboden over de Wet Bibob aan de Bibob-professionals in de Utrechtse gemeenten. | ||||||||
9.3.1.1 | De actie-agenda Weerbare Overheid wordt verder uitgevoerd. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Er is een goede start gemaakt met de uitvoering van de actie-agenda Weerbare Overheid met als doel de weerbaarheid van de provinciale organisatie te versterken. Er zijn diverse trainingen en bijeenkomsten georganiseerd ter vergroting van de bewustwording. Ook wordt het onderwerp ondermijning meer integraal opgepakt in de verschillende beleidsterreinen, al kunnen hierin nog meer stappen gezet worden. De uitvoering van de actie-agenda is daarom nog niet afgerond. Zo is er niet voldoende inzicht in de kwetsbare functies en vindt er op dat vlak nog geen screening plaats. Wel is er in 2024 een lobby gestat om mogelijk te maken om voor kwetsbare provinciale functies een VOG-P (Verklaring Omtrent Gedrag-Politiegegevens) verplicht te stellen. Ook moet er nog een e-learning module over ondermijning ontwikkeld worden en is het structureel vergroten van de bewustwording een blijvend punt van aandacht. | ||||||||
9.3.1.2 | Politieke ambtsdragers in de provincie Utrecht worden verder ondersteund in de omgang met agressie, intimidatie en grensoverschrijdend gedrag. Door het in dienst nemen van een coördinator veilig publieke taak wat blijkt uit het Manifest Weerbaar Bestuur Utrecht. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.3.1.3 | De Utrechtse gemeenten, in het bijzonder de kleinere gemeenten, worden verder ondersteund in de weerbaarheid tegen en de aanpak van ondermijning via diverse ondersteuningsprojecten. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.3.1.4 | De organisatie van de interne weerbaarheid in het kernteam interne weerbaarheid wordt verder uitgebouwd. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.3.1.5 | Het organiseren van diverse kennisbijeenkomsten over ondermijning en de Wet Bibob in samenwerking met het RIEC Midden-Nederland en andere partners. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.3.1.6 | Het bestendigen van de interprovinciale- en gemeentelijke samenwerking bij de toepassing van de Wet Bibob. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.3.1.7 | Het blijvend onder de aandacht brengen van de toepassingsmogelijkheden van de Wet Bibob binnen de provinciale domeinen. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
9.3.1.8 | Het implementeren van nieuwe wettelijke- en beleidsmatige ontwikkelingen die van invloed zijn op de uitvoering van de Wet Bibob. | |||||||
Resultaat: | Behaald |