Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.3 Onderhoud kapitaalgoederen

Omschrijving - onderhoud

Vast Begroting

Vast Rekening

Vast Verschil

Variabel Begroting

Variabel Rekening

Variabel Verschil

Traminfrastructuur

10.094

9.332

762

958

555

403

Trammaterieel

7.060

7.465

-405

335

292

43

Haltes en gebouwen

2.131

2.269

-138

0

0

0

Telematica

1.048

1.043

5

500

463

37

Algemeen

787

684

103

2457

1590

867

Baten

-18.296

-18.286

-10

0

0

0

Totaal

2.824

2.507

317

4.250

2.900

1.350

We ontvingen ook een bijdrage van het Rijk voor het beheer en onderhoud van de SUNIJ lijn. Het gaat om een bijdrage van € 6,2 miljoen. De overige baten bestaan vooral uit huuropbrengsten.

Toelichting
Op het vast onderhoud van de assets in het openbaar vervoer is een restant van bijna € 0,3 miljoen. Dat heeft 4 redenen:

  • Cluster materieel heeft een negatief saldo van € 400K. De kosten die gemaakt zijn voor een schade moeten nog voor een deel vergoed worden door de verzekeraar. Het betreft een schade van € 1,2 miljoen waar € 0,8 miljoen op betaald is. De verzekeraar gaat niet akkoord met de resterende € 400K.
  • Eind januari 2023 heeft er een grote brand op de busremise P&R Westraven plaatsgevonden. Het beeld van het cluster Tram-Gebouwen wordt negatief beïnvloed, doordat een deel van de kosten van bodemsanering van de busremise Wetsraven (als gevolg van een brand) na-ijlen in het jaar 2024 (-€138K). Qbuzz is aansprakelijk gesteld en schade wordt verhaald.
  • Energiekosten infra veel lager dan begroot (€ 600K).

Op het variabele onderhoud is er een restant van circa € 1,35 miljoen overgehouden. Diverse maatregelen konden tegen lagere kosten uitgevoerd worden, mede doordat deze zijn meegenomen bij de afronding van projecten (‘werk met werk maken’). Of omdat in een enkel geval de maatregel in 2025 wordt uitgevoerd.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:16:15 met de export van 05/07/2025 11:08:30