Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.3 Onderhoud kapitaalgoederen

Traminfrastructuur
• De infrastructuur voor de trams is op basis van risico gestuurd beheer en onderhoud in stand gehouden. De mobilisatiefase van het contract met de Proces Contract Aannemer is afgerond. Het preventief onderhoud wordt inmiddels vrijwel volledig vanuit ons eigen Onderhoudsmanagementsysteem (SAP) aangestuurd. Er vinden periodiek onafhankelijke inspecties van de infrastructuur plaats.
• Om meer informatie gestuurd te kunnen werken wordt het assetregister en configuratiemanagement stapsgewijs kwalitatief op orde gebracht.
• De restpunten vanuit project vernieuwde railinfrastructuur bij Nieuwegein Centrum zijn vrijwel allemaal afgerond. De overdracht van project naar de lijnorganisatie is afgerond.
• Alle tramkruisingen binnen de gemeente Nieuwegein zijn beoordeeld op basis van het afwegingskader. De gewenste verbetermaatregelen zijn vastgesteld voor de tramkruisingen in de gemeente Nieuwegein. De eerste tramkruisingen zijn in voorbereiding voor uitvoering en in afstemming met de wegbeheerder.
• Op de Symfonielaan in Nieuwegein zijn overwegbomen gerealiseerd op de tweerichtingsfietspaden.
• Tractiestation Paul Krugerbrug is voorzien van nieuwe definitieve voedingskabels. De nieuwe aansluiting voor het tractiestation Vijverlaan is inmiddels ook gerealiseerd. Er wordt nu nog gewerkt aan het afronden van restpunten. Verwachting is dat in Q1-2025 de definitieve overdracht en decharge plaats zal vinden.
• In verband met het booggeluid zijn in 2024 nog 2 nieuwe baansmeerinstallaties geïnstalleerd.
• Er is een pilot uitgevoerd voor herstel van de slechte lassen op dit deel tussen Jaarbeursplein en Nieuwegein Centrum. Vervolgens is een definitieve herstelmethode gekozen en zijn de eerste (slechtste) 22 lassen hersteld. Dit zal in 2025 een vervolg krijgen.
• In de trambeveiliging zijn diverse modificaties aangebracht. Concreet in de assentellers voor de aansturing van de wissels. Die modificaties zijn ter verhoging van de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de trambeveiliging.
• De vervanging van de spoorstaven op het 24 Oktoberplein zijn afgerond en overgedragen aan de lijnorganisatie.
• Er is een continu verbetertraject opgestart om ervoor te zorgen dat de “mindset” van TBO een focus krijgt op voorkomen van rituitval. Er zijn in totaal 5 storingen behandeld in 2024. En de resultaten daaruit zijn goed. Het aantal infrastoringen met rituitval gaat omlaag.
• De tramoverweg van de Spoedeisende hulp (SEH) van het Sint Antoniusziekenhuis is vervangen.
• Enkele onderdelen van de tramkruising Baronieweg in de gemeente IJsselstein zijn verplaatst behoeve van de verbreding van het fietspad voor het project Doorfietsroute IJsselstein.
• Een aantal losstaande infrastructuurprojecten is uitgesteld. Om voorrang te geven aan actualiteiten. Zo wordt de realisatie van extra tramwaarschuwingslichten pas in 2025 gerealiseerd. Net als de vervanging van de overweg van de Spoedeisende hulp van het St. Antoniusziekenhuis.

Trammaterieel
• Uitgangspunt is de vastgestelde levering van trams aan de concessiehouder. Naast de benodigde trams voor dienstregeling hebben we 2 tramstellen (= 33 meter tram gekoppeld met een 41 meter tram.) als reserve direct beschikbaar.
• De 54 CAF lagevloertrams met een lengte van 33 en 41 meter zijn onderhouden. Dit gebeurd volgens het door de leverancier vastgestelde onderhoudsschema. Er is geen garantie meer op de voertuigen. Het warranty team van CAF is niet meer aanwezig. Om dit goed op te vangen hebben we een Support Agreement met CAF afgesloten. Hierdoor zijn we verzekerd van directe hulp bij storingen tot op engineeringsniveau.
• Storingsanalyses en -herstel hebben plaatsgevonden. Dagelijks kunnen we de storingen analyseren vanuit Leadmind, SAP 4hana en Power BI. In het Continue Verbeter Project pakken we steeds de top 5 storingen aan. Vanuit de analyses en onderzoeken naar het ontstaan van deze storingen vinden aanpassingen en bijsturingen in het onderhoud en de bediening plaats. Het kan ook zijn dat er modificaties op onderdelen en systemen of vervanging van de onderdelen nodig zijn om storingen te voorkomen. Door al deze aanpassingen op het onderhoud en de doorgevoerde technische verbeteringen worden de trams. Bij modificaties en aanpassingen wordt ook rekening gehouden met verduurzaming.
• Vanaf het jaar 2026 tot en met 2030 staan de eerste grote revisie/onderhoudsbeurten gepland voor de trams. Op dit moment zijn we bezig met de voorbereidingen hiervoor. De revisies van onderdelen vind plaats in Spanje. De vervanging van de onderdelen wordt gedaan door onze onderhoudspartij. Alle onderdelen hiervoor worden per tram aangeleverd in 2 kits.
• Het IVU-systeem is geoptimaliseerd en verbeterd nadat deze in 2023 geïmplementeerd is. Het IVU-systeem verzorgt de communicatie tussen de tram, de infrastructuur en de verkeersleiding.  Op dit moment zijn we bezig met IVU om de reizigersinformatie eenvoudig aan te passen op de schermen in de trams. Daarnaast gaan we IVU verder uitbreiden met een Depot Management Systeem. Hierdoor kunnen we een aantal gebruikte dashboards laten vervallen en deze integreren in één systeem.
• Voor het onderhoud worden wekelijks de onderhoudsmiddelen, onderdelen en materialen ingekocht door het trambedrijf. Daarnaast hebben we een strategische voorraad onderdelen om de continuïteit zo goed mogelijk te garanderen. Onze voorraad is opgeslagen in het magazijn op de remise en op locatie bij firma Modern en AGS. We willen in de toekomstig nieuw te bouwen Zoutloods een extra opslag creëren waardoor de opslag bij Modern opgezegd kan worden.
• Om zo circulair mogelijk bezig te zijn worden er diverse onderdelen gerepareerd door de Original Equipment Manufacturer (OEM’ers) in Europa. Hierdoor kunnen we onderdelen hergebruiken. Als onderdelen niet meer gebruikt kunnen worden deze gescheiden afgevoerd door onze afvalverwerker.
• Er is een contract voor de reiniging van het interieur en exterieur van de trams.

Haltes en gebouwen
• Het dagelijks beheer en onderhoud van alle tramhaltes is uitgevoerd. Net als de bushaltes langs de gecombineerde bus-trambaan in het Science Park. Dit betrof schoonmaak, correctief onderhoud en wintermaatregelen. Op en bij de haltes zijn diverse voorzieningen aanwezig zoals:

o in-en uitcheckpalen;
o kaartverkoopautomaten;
o DRIS;
o cameratoezicht;
o abri’s;
o bankjes;
o hekwerken;
o fietsenstallingen.

• In juni 2024 is er gestart met het project kwaliteitsverbetering van de haltes langs het tracé naar Science Park.
• De eindpuntvoorzieningen in Nieuwegein Zuid, IJsselstein Zuid en Breukelen zijn in stand gehouden.
• Het beheer en onderhoud is geïmplementeerd van de nieuwe busstalling Westraven en de extra stalling met oplaadmogelijkheden voor elektrische bussen op het remiseterrein in Nieuwegein.
• De bouw van de Parkeergarage Breukelen is afgerond en is operationeel, betaald parkeren zal in 2025 geïmplementeerd worden.

Telematica
• In 2024 zijn de bestaande telematicavoorzieningen in stand gehouden, zoals:

o netwerken, hardware en software;
o camera’s;
o DRIS;
o kaartautomaten;
o het Operationeel Controle Centrum.

• We hebben verbeteringen doorgevoerd, incl. switches vervangen, in het Datanetwerk. Daarmee hebben we de beschikbaarheid en de veiligheid (Cyber Security) vergroot.
• Er hebben periodieke updates en vervangingen plaatsgevonden van Switches en andere telematica onderdelen.
Voor het Telematica netwerk is een aanbesteding gedaan voor het beheer en onderhoud voor de komende jaren
• Voor de beveiliging van het NTR terrein en ter bevordering van de exploitatie zijn er extra camera’s geplaatst.
Er is een gestart gemaakt met het vervangen van de SectieKast monitorings systeem.
• De upgrade van een aantal (secundaire) systemen voor het operationeel controlecentrum is uitgesteld.
• Er zijn diverse wijzigingen doorgevoerd in het DRIS-systeem.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:16:15 met de export van 05/07/2025 11:08:30