Home

Hoofdstuk 1 - Hoofdlijnen

We streven naar een OV-systeem dat aansluit op de wensen van bestaande en potentiële reizigers en op een kostenefficiënte manier is ingericht. Na een uitgebreid aanbestedingsproces zijn eind 2024 de nieuwe OV-concessies voor Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (voorlopig) gegund. Deze concessies starten in december 2025. Met onze nieuwe vervoerders gaan wij in de komende 10 jaar aan de slag met stapsgewijze uitvoering van het OV-netwerkperspectief.
COVID-19 had forse impact op het OV. In 2024 hadden we te maken met de naweeën daarvan. Het aantal reizigers nam wel verder toe en zit inmiddels iets boven 94% van het aantal reizigers van 2019. In 2024 maakte geen van de vervoerders gebruik van steunmaatregelen van het Rijk. Door het sterkere herstel van de reizigersopbrengsten en de afspraken die we met de vervoerders gemaakt hebben, was er geen sprake van een negatief resultaat.
Uitgangspunt van de tot 2025 lopende concessies is om het vervoersaanbod minimaal op hetzelfde peil te houden en waar mogelijk uit te breiden. Dit is in de praktijk niet geheel gelukt door een tekort aan chauffeurs bij de beide vervoerbedrijven, met name bij U-OV.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:16:15 met de export van 05/07/2025 11:08:30