Home

Hoofdstuk 1 - Hoofdlijnen

Het resultaat (na mutaties reserves) over 2024 bedraagt € 84,5 miljoen positief, dit is inclusief de vrijval subsidie "Westelijke ontsluiting Amersfoort" van € 31,4 miljoen. Het positieve resultaat is € 64 miljoen hoger dan in de bijgestelde begroting (Slotwijziging 2024 met een resultaat van € 20,5 miljoen) werd ingeschat.

Van de € 64 miljoen is € 56,1 miljoen beperkt beïnvloedbaar door de Provincie vanwege externe factoren, dit komt door:

  • besluit Gemeente Amersfoort voortijdige beëindiging plan Westelijke ontsluiting;
  • minder aanvragen van subsidies dan verwacht, vrijval van subsidies (laat in het jaar), of subsidies waar de lasten verschuiven naar 2025 doordat het project nog niet is gestart in 2024;
  • wijziging van planning projecten, het niet tijdig kunnen uitvoeren door aannemers en vertragingen;
  • hogere opbrengsten provinciefonds en motorrijtuigenbelasting.

Het positievere resultaat wordt veroorzaakt door:  
1. de lasten die € 47,8 miljoen lager zijn dan begroot, incl. vrijval subsidie Amersfoort (voordelig effect);
2. de baten die € 19,2 miljoen hoger zijn dan begroot (voordelig effect);
3. de mutaties in de reserves die € 3,0 miljoen afwijken van de begroting (nadelig effect).  

Analyse resultaat jaarrekening 2024 t.o.v. de bijgestelde begroting 
Hieronder worden de hierboven genoemde onderdelen beknopt toegelicht. In hoofdstuk 2 worden per programma de belangrijkste verschillen nader toegelicht onder de tabel "Wat heeft het gekost?" en in hoofdstuk 4.6 is een gedetailleerde verschillenanalyse per programma opgenomen.  

  1. Verschil lasten 

De lasten zijn per saldo € 47,8 miljoen lager dan begroot, zie hieronder de toelichting van de grote verschillen.

  • Vrijval subsidie "Westelijke ontsluiting Amersfoort" van € 31,4 miljoen. Dit project is voortijdig door de gemeente Amersfoort beëindigd. Er lopen vergevorderde besprekingen met de gemeente over een andere aanwending voor deze vrijgevallen middelen. Dit betreft de zogenaamde “NOVEX mobiliteitsmaatregelen”. Verwachting wordt dat medio 2025 overeenstemming wordt bereikt met de gemeente Amersfoort over de definitieve NOVEX-mobiliteitsmaatregelen.
  • De subsidieverstrekkingen die per saldo € 12,1 miljoen lager zijn dan begroot. Dit betreffen bijvoorbeeld de subsidies bij Natuurbeheer, Bodemdaling en Broeikasgasuitstoot, Erfgoedparels en OV concessies 2023.
  • Sinds de uitbraak van de Oekraïne-crisis lag de coördinatie van de opvang van Oekraïense ontheemden bij de veiligheidsregio’s. Per 2024 is deze verantwoordelijkheid overgedragen aan de Provinciale Regietafel Utrecht en daarmee aan Provincie Utrecht. Het Rijk heeft hiervoor een specifieke uitkering verstrekt en is door ons uitbetaald, -/- € 9,8 miljoen. Deze was zowel bij de lasten als baten niet begroot en heeft op het rekeningresultaat geen effect.
  • Een onderbesteding op het onderhoud van wegen en infra van per saldo € 4,1 miljoen.
  • De gemelde overschrijding in de Slotwijziging 2024 bij overhead is door bijsturing, door toerekening op personele kosten en door een overschot op met name facilitaire en personele budgetten (opleidingen, voorzieningen, etc.) verkleind naar een onderbesteding van € 6,8 miljoen. 
  • Overige onderbestedingen van € 3,2 miljoen, waaronder lagere lasten bij Faunabeheer, in verband met teruggave BIJ12 en het nog niet wegzetten van opdrachten omtrent gebiedsagenda.
  1. Verschil baten 

De baten zijn per saldo € 19,2 miljoen hoger dan begroot, zie hieronder de toelichting van de grote verschillen.

  • Uitkering provinciefonds van de decembercirculaire is € 4,8 miljoen hoger. 
  • De opcenten motorrijtuigenbelasting zijn € 3,5 miljoen hoger dan geraamd door toename van het aantal auto’s in privébezit. 
  • De van het Rijk ontvangen specifieke uitkering inzake de opvang van Oekraïense ontheemden die niet was begroot van € 10,1 miljoen, zie toelichting hierboven bij verschil lasten. 
  • Overige hogere baten van € 0,8 miljoen. 
  1. Verschil reserves 

De reservemutaties wijken per saldo € 3,0 miljoen negatief af van de begroting. Dit komt door lagere stortingen van € 2,5 miljoen en lagere onttrekkingen van € 5,5 miljoen. Doordat er lagere lasten zijn op de programma's, is er ook minder verrekend met de betreffende egalisatiereserves.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:16:15 met de export van 05/07/2025 11:08:30