Wat hebben we daarvoor gedaan?
2.4 | Duurzaamheid is een substantieel onderdeel van de Utrechtse landbouw. |
---|---|
Op 10 juli is de Utrechtse landbouwtop gehouden. Op deze goed bezochte bijeenkomst hebben we met agrariërs, de sector en andere belanghebbenden uit het landelijke gebied gesproken over een duurzame toekomst voor de landbouw en de mogelijkheden en onmogelijkheden om dat mogelijk te maken. |
Indicatoren
Prestatieindicator | Eenheid | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
1 Landbouw coaches/Plattelandscoaches | Getal | 114 | 120 | 154 | +34 |
Omschrijving: | Het aantal eigenaren/ondernemers dat jaarlijks via plattelandscoaches wordt ondersteund bij het maken van keuzes voor de toekomst van hun bedrijf. | ||||
Toelichting verschil: | De plattelandscoaches genieten inmiddels naamsbekendheid en de waardering door gebruikers is hoog. | ||||
Bron: | Gegevens uit project Plattelandscoaches | ||||
2 Duurzame bedrijfsplannen | Getal | 25 | 15 | 26 | +11 |
Omschrijving: | Het jaarlijkse aantal agrarische bedrijven dat een Duurzaam Bedrijfsplan (DBP) heeft of naar aanleiding van het traject plattelandscoaches concrete stappen gaat zetten richting kringlooplandbouw. | ||||
Toelichting verschil: | Het project DLmN is in 2023 afgerond. Het afgelopen jaar zijn met middelen Transitie Landelijke Gebied 7 bedrijfsplannen opgesteld voor Agroforestry en 7 voor biologische landbouw. Via de plattelandscoaches (en de pool adviseurs) zijn er 12 adviezen opgesteld voor verduurzaming van het agrarisch bedrijf. | ||||
Bron: | Divers | ||||
3 POP-bijdragen | Getal | 41 | 50 | 0 | -50 |
Omschrijving: | Het aantal agrarische bedrijven per jaar dat een POP of GB-NSP-bijdrage heeft ontvangen (NB: totaal aantal volwaardige Utrechtse landbouwbedrijven is 2200). | ||||
Toelichting verschil: | De diverse interventies vanuit het programma GLB 2023-2027 zijn in 2024 opengegaan. De openstelling van interventie waar individuele agrariërs met name gebruik van maken zijn uiteindelijk gepland voor 2025. Zie ook de toelichting bij punt 2.4.1.5. | ||||
Bron: | Gegevens Subsidie loket (betreft zowel POP3 als NSP) | ||||
4 Vrijkomende agrarische bebouwing | Getal | 0 | 3 | 0 | -3 |
Omschrijving: | Het aantal gemeenten dat in hun omgevingsvisie een Visie Vrijkomende Agrarische Bebouwing heeft opgenomen. | ||||
Toelichting verschil: | De model-VAB-visie van Montfoort is gedeeld met de gemeenten in onze provincie. Gemeenten hebben nog geen visies afgerond. | ||||
Bron: | Divers |
Meerjarendoelen en resultaten
2.4.1 De landbouw is meer circulair, natuurinclusief, klimaatneutraal en economisch rendabel. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
We streven naar een landbouw die circulair, natuurinclusief, klimaatneutraal én economisch rendabel is. Ook wel natuurinclusieve kringlooplandbouw genoemd. Een vorm van landbouw die is gericht op het optimaal inzetten en hergebruiken van grondstoffen en producten, bijdraagt aan vermindering van emissies, behoud en herstel van de biodiversiteit, duurzaam bodembeheer en hogere landschapskwaliteit. | ||||||||
2.4.1.1 | Evaluatie Samenwerkingsagenda Landbouw. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
2.4.1.2 | Financiële ondersteuning van het Actieplan DLmN. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
2.4.1.3 | In de Regio Foodvalley worden 40 innovaties getest op 70 agrarische bedrijven. Onderdeel hiervan is een meetnet voor het monitoren van de luchtkwaliteit (stikstof en fijnstof) gerealiseerd. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De Regiodeal is geëindigd, alleen het bedrijvenmeetnetwerk en het omgevingsmeetnetwerk lopen nog door tot mei 2025 (de start van de metingen had een behoorlijke vertraging opgelopen, vooral i.v.m. de corona uitbraak, en de vertraagde oplevering van de meetapparatuur). Tijdens de slotbijeenkomst op 7 november 2024 zijn verschillende resultaten gepresenteerd. De eindrapportage van de regiodeal wordt in 2025 opgeleverd. | ||||||||
2.4.2.4 | Platform LaMi: Zoveel mogelijk agrarische ondernemers bereiken door inspiratie, kennis en innovatie te ontsluiten. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
2.4.1.5 | GLB/NSP: De openstellingen worden in 2024 verlengd. Ook worden enkele subsidie-openstellingen gepland. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
2.4.1.6 | Plattelandscoaches hebben met 120 agrarisch ondernemers en erfeigenaren coachingsgesprekken gevoerd. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
2.4.2 Utrechtse voedselproducenten produceren meer voor de regionale markt en Utrechtse inwoners kunnen gemakkelijker kiezen voor gezond en duurzaam voedsel. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
Met de Voedselagenda stimuleren wij concreet de samenwerking tussen kennisinstellingen, horeca, retail, agrariërs en burgers om zo de lokale afzet van voedsel te vergroten. De Voedselagenda is geëvalueerd en de nieuwe agenda zal onderdeel worden van het nog op te stellen Uitvoeringsprogramma landbouw en voedsel.
| ||||||||
2.4.2.1 | Begin 2024 wordt een evaluatie van Voedselagenda 2021-2023 opgesteld. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
2.4.3 Het ongewenst gebruik van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) is door sloop of hergebruik teruggedrongen. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Deels behaald | |||||
Aan alle beoogde activiteiten is gewerkt en deze zijn verder gebracht. De VAB-aanpak 2024-2026: Erven met perspectief, is door GS vastgesteld op 23 januari 2024. De model VAB-visie die door de gemeente Montfoort met ondersteuning van de provincie is ontwikkeld, is zowel ambtelijk als bestuurlijk breed gedeeld met de Utrechtse gemeenten. Een aantal gemeenten hebben dit actief opgepakt en zijn zelf aan de slag met een VAB-visie-traject, zoals gemeente Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Stichtse Vecht, Leusden, Woudenberg en Renswoude. Deze trajecten lopen momenteel. Een aantal andere gemeenten overwegen ook een visietraject, maar zijn dit nog niet gestart. Gezien deze voortgang hebben wij het resultaat op dit onderdeel op groen gezet. | ||||||||
2.4.3.1 | In overleg met PS stellen we een plan op om de aanpak van VAB te versterken. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
2.4.3.2 | Over VAB en de ondersteuning van eigenaren en gemeenten worden tenminste 3 bijeenkomsten georganiseerd. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
2.4.3.3 | De model-VAB-visie wordt aan alle gemeenten uitgereikt en toegelicht. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
2.4.3.4 | De provinciale regels voor functieverandering van gebouwen en erven worden verduidelijkt en zo nodig aangepast. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Momenteel wordt gewerkt aan een handleiding, zodat helder is welke mogelijkheden er zijn binnen de huidige Omgevingsverordening. De intentie is om de daadwerkelijke wijzigingen door te voeren in het recent opgestarte wijzigingstraject van de Omgevingsvisie en –verordening. | ||||||||
2.4.3.5 | Het VAB beleid wordt benut in de gebiedsprocessen van het UPLG. | |||||||
Resultaat: | Behaald |