3.6 Verbonden partijen

3.6.2 Detailoverzicht verbonden partijen

Gemeenschappelijk Orgaan Siteholder Hollandse Waterlinies *

Doel

Het beschermen, beheren en uitdragen van de uitzonderlijke universele waarde van de UNESCO werelderfgoedsite Hollandse Waterlinies. Dit doen we door gecoördineerd en gezamenlijk de verplichtingen te vervullen die UNESCO aan werelderfgoed verbindt. Daarbij is harmonisatie van beleid en uitvoering door het bevoegde gezag noodzakelijk. Net als het bijeenbrengen van budget en het stroomlijnen van contacten met stakeholders zoals het Rijk, gemeenten, waterschappen, private eigenaren en terrein beherende organisaties.

Type

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

Hollandse Waterlinies

Bestuursdeelname

Van elk GS is er 1 gedeputeerde lid. Samen vormen zij het Gemeenschappelijk Orgaan (GO), de Siteholder. Vanuit ons is gedeputeerde Cultuur en Erfgoed lid van dit GO.

Overige deelnemers

Provincies Gelderland, Noord-Brabant en Noord-Holland

Kerntaken

Coördinatie uitvoering managementplan Hollandse Waterlinies. Inclusief de uitvoering van taken op het gebied van kennis, publieksbereik en bescherming. En zorgdragen voor rapportageverplichtingen richting het Rijk en UNESCO. Het GO voert de regie over de hele UNESCO werelderfgoedsite Hollandse Waterlinies. En is voor het Rijk het 1e aanspreekpunt voor zaken die betrekking hebben op de werelderfgoedstatus.

Publiek doel

In standhouden werelderfgoed.

Openbaar belang

Publiek belang voor de instandhouding van het UNESCO Werelderfgoed.

Wijziging belang

Niet van toepassing.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

Het GO is in het 1e kwartaal van 2022 opgericht. En heeft een kadernota met bijbehorende begroting voor de jaren 2023 tot en met 2026 opgesteld. Het GO stelde deze vast. Het ministerie van BZK keurde deze goed.

Inhoudelijke ontwikkeling

Niet van toepassing.

Financiële ontwikkeling

Risico's

Niet van toepassing.

Overig

Het betreft een gemeenschappelijk orgaan zonder rechtspersoonlijkheid. Wij vertegenwoordigen het orgaan voor deelname aan het maatschappelijke verkeer en het (privaatrechtelijke) rechtsverkeer.
Voor de invulling van het siteholderschap is structureel en gezamenlijk budget nodig. Het totale jaarlijkse budget voor het siteholderschap is € 1 miljoen. De bijdrage per provincie is vastgelegd in de bijdrageverordening volgens de financiële verdeelsleutel 30%- 30%- 30%- 10%. De provincies Utrecht, Gelderland en Noord-Holland dragen elke voor 30% bij. Noord-Brabant voor 10%. De structurele bijdrage van de provincie Utrecht van € 300.000, - wordt gedekt uit de € 450.000 structurele begrotingsmiddelen voor de Hollandse Waterlinies (de Nieuwe Hollandse Waterlinie en Stelling van Amsterdam) en voor het Pact van Ruigenhoek.

Doel

De gemeenschappelijke regeling Het Utrechts Archief voert voor de provincie de wettelijke taken uit op het gebied van het beheer van de historische provinciale archieven.

Type

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

Het Utrechts Archief

Bestuursdeelname

GS in dagelijks bestuur (1 lid) en in algemeen bestuur (2 leden)

Overige deelnemers

Gemeente Utrecht en Rijk/OCW

Kerntaken

HUA voert voor ons de wettelijke taken voor ons archief uit. Dat zijn:
• beheer van de provinciale archiefbewaarplaats en de daarin opgenomen papieren en digitale archieven en documentaire verzamelingen;
• het toezicht van de provinciearchivaris op het beheer van de niet overgebrachte archieven;
• beschikbaarstelling van de archieven en documentaire verzamelingen die zijn opgenomen in de provinciale archiefbewaarplaats;
• publieksbereik van de door HUA beheerde bronnen voor de geschiedenis van onze provincie.

Publiek doel

Beheer historische provinciale archieven

Openbaar belang

Wij zijn vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en dragen bij aan de gemeenschappelijke regeling voor 11%.

Wijziging belang

Niet van toepassing

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

Een van de consequenties van de uittreding is, dat decentrale overheden (waaronder onze provincie) met ingang van de uittreding geen gebruik meer kunnen maken van de e-depotvoorziening van het Nationaal Archief. OCW wil de archieftaken van papier van het rijk bij het HUA per 1-1-2026 voortzetten o.g.v. een delegatieregeling en de financiering daarvan via een Specifieke Uitkering (SPUK).

Inhoudelijke ontwikkeling

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft aangegeven dat hij per 1 januari 2026 uit de gemeenschappelijke regelingen (GR) van de Regionale Historische Centra's (RHC’s) wil treden, waaronder ook het HUA.

Financiële ontwikkeling

Risico's

Als zich daadwerkelijk financiële risico's voordoen, dragen wij daaraan bij, naar rato van ons aandeel in de totale deelnemersbijdragen van 11%.

Overig

De achterblijvende partners in de GRHUA brengen op dit moment in kaart wat de impact is van de uittreding op de toekomstige samenwerking, en de aan te passen GR HUA naar een tweepartijenregeling. Daarnaast wordt een conceptuittredingsregeling opgesteld worden de risico’s in kaart gebracht.

Doel

Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van onze provincie en gemeenten.

Type

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

Plassenschap Loosdrecht e.o.

Bestuursdeelname

GS in het bestuur.

Overige deelnemers

Provincie Noord-Holland en de gemeenten Stichtse Vecht en Wijdemeren.

Kerntaken

Het beheer en onderhoud van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincies.

Publiek doel

Beheer recreatiegebied

Openbaar belang

Wij zijn vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en dragen bij voor 25% van de deelnemersbijdragen.

Wijziging belang

Het belang is vanwege de uittreding van de gemeente Utrecht gewijzigd.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

De gemeente Utrecht is per 1 januari 2023 uit de regeling getreden. De uitvoering van de werkzaamheden voor het plassenschap is per 1 januari 2023 overgedragen aan de gemeente Wijdemeren.

Inhoudelijke ontwikkeling

Per 1 januari 2023 is het een Bedrijfsvoeringsorganisatie.

Financiële ontwikkeling

Risico's

Wij zijn als deelnemende partij indirect, namelijk via de recreatieschappen en het Plassenschap Loosdrecht en omgeving, aanspreekbaar voor tekorten. De financiële reserves zijn de afgelopen jaren flink geslonken. U leest hiervoor ook de toelichting in de paragraaf Weerstandsvermogen.
Er is nu meer duidelijkheid over het groot onderhoud en renovatie van de eigendommen van het schap. Aan de hand van keuzes die we moeten maken, zullen we de bijdrage aan het schap moeten verhogen.

Overig

Doel

Het doel van de Randstedelijke Rekenkamer is om de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de provincies te verbeteren. Zij verricht hiervoor onafhankelijk onderzoek naar de provincies en de daarmee verbonden organen. De rekenkamer informeert primair Provinciale Staten over haar onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen.

Type

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Amsterdam

Webadres

Randstedelijke Rekenkamer

Bestuursdeelname

PS besluiten tot instellen leden programmaraad en adviescommissie. Bestuurder wordt via een unaniem besluit van de Provinciale Staten van de deelnemers benoemd.

Overige deelnemers

Provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland

Kerntaken

De taken en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer zijn in de Provinciewet vastgelegd. De onafhankelijke positie wordt gewaarborgd door onder meer de vrijheid van onderzoek, de toegang tot personen en gegevens en openbaarheid van rapportage. De Rekenkamer doet onderzoek op basis van een eigen onderzoeksprogramma, dat wordt vastgesteld na overleg met de programmaraad. Deze programmaraad bestaat uit leden van de Provinciale Staten van de vier provincies.

Publiek doel

Rekenkamerfunctie

Openbaar belang

De Randstedelijke Rekenkamer heeft, ter voldoening aan de Provinciewet, een Reglement van Orde opgesteld. Het Reglement van Orde bevat regels over de organisatie en werkwijze van de Rekenkamer.

Wijziging belang

Het belang is gedurende het boekjaar niet gewijzigd

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

Per januari 2024 is er een nieuwe bestuurder-directeur aangetreden.

Inhoudelijke ontwikkeling

n.v.t.

Financiële ontwikkeling

Geen nieuwe financiële ontwikkelingen

Risico's

Heeft de Randstedelijke Rekenkamer onvoldoende middelen om aan haar taakstellingen en verplichtingen te kunnen voldoen? Dan vullen de deelnemende provincies de middelen van de Randstedelijke Rekenkamer aan. Dit risico vinden op dit moment verwaarloosbaar, gezien de ervaring in de afgelopen jaren. De provinciale bijdrage aan de begroting van de Randstedelijke Rekenkamer wordt als volgt berekend:
• voor de ene helft van de begroting dragen de provincies evenveel bij;
• voor de andere helft van de begroting is de omvang van de bijdrage naar rato van de som van de belastingcapaciteit en de uitkering uit het provinciefonds.

Overig

n.v.t.

Doel

Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie. En routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten.

Type

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

Stichtse Groenlanden

Bestuursdeelname

PS in algemeen bestuur
GS in algemeen en dagelijks bestuur

Overige deelnemers

De gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Lopik, Woerden, De Ronde Venen, De Bilt en Stichtse Vecht

Kerntaken

De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten in onze provincie.

Publiek doel

Beheer recreatiegebied.

Openbaar belang

De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt bij voor 30,9%.

Wijziging belang

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

Onderdeel hiervan is dat onze gedeputeerde onze provincie vertegenwoordigt in het algemeen bestuur. De uitvoering van de werkzaamheden voor het recreatieschap is per 1 januari 2023 overgedragen aan Staatsbosbeheer.

Inhoudelijke ontwikkeling

In 2022 besloten de deelnemers de gemeenschappelijke regeling aan te passen. Deze geldt per 1 januari 2023.

Financiële ontwikkeling

Risico's

Als deelnemer zijn wij medeverantwoordelijk voor een eventueel negatief exploitatieresultaat. In 2018 is de gemeente De Ronde Venen toegetreden. In een overeenkomst tussen De Ronde Venen en het Recreatieschap Stichtse Groenlanden is vastgelegd dat de gemeente het schap vrijwaart van een eventueel negatief exploitatieresultaat op dit begrotingsonderdeel. Deze afspraak geldt in ieder geval tot 2023 en is verlengd tot en met 2024. Wij hebben vanuit de oude structuur van het Recreatieschap Vinkeveense Plassen, verantwoordelijkheden voor het exploitatieresultaat van het programma van de Vinkeveense Plassen. Er heeft vanwege de transitie van RMN nog geen evaluatie plaatsgevonden voor het Programma Vinkeveense Plassen.
Het achterstallig onderhoud van de beschoeiingen bij de Vinkeveense Plassen is flink duurder geworden. Alternatieven worden later bekeken.

Overig

We besloten dat we de financiële huishouding binnen het recreatieschap voorlopig scheiden in 2 delen:
• het werkgebied van Stichtse Groenlanden van voor 2018 (programma A);
• het werkgebied de Vinkeveense Plassen (Programma B) dat gemeente De Ronde Venen heeft ingebracht.
Dit betekent dat er:
• 2 programma's in de begroting zullen zijn;
• 2 financiële administraties worden gevoerd;
• 2 onderdelen in de jaarrekening van het schap verantwoording wordt afgelegd.
Hiermee worden de financiële risico's over en weer gescheiden. De “oude” deelnemers van Stichtse Groenlanden lopen geen risico verband houdend met het Vinkeveense gebied. De Ronde Venen loopt geen risico in verband met het werkgebied van Stichtse Groenlanden van voor 2018.

Doel

De Regionale Uitvoeringsdienst behartigt de belangen van de deelnemers samen en van iedere deelnemer afzonderlijk op het gebied van fysieke leefomgeving. Voor zover de bevoegdheid daartoe de deelnemer toekomt en voor zover deze aan de Regionale Uitvoeringsdienst is gemandateerd.

Type

Gemeenschappelijke regelingen

Vestigingsplaats

Utrecht

Webadres

RUD

Bestuursdeelname

GS in algemeen bestuur en dagelijks bestuur

Overige deelnemers

De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg

Kerntaken

De RUD voert namens onze provincie en gemeenten vergunningverlenende, handhavende en toezichthoudende taken uit op het milieu- en omgevingsdomein. Elke deelnemer bepaalt zelf het domein dat voor hem uitgevoerd wordt.

Publiek doel

Vergunningverlening en handhaving milieutaken

Openbaar belang

Het waarborgen en ontwikkelen van een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. Wij zijn de grootste opdrachtgever, voor ongeveer 58%.

Wijziging belang

Met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 zal de opdracht over de bodemtaken geleidelijk krimpen. Dit met het oog op de overgang van bevoegd gezag van provincie naar gemeenten. Ook andere opdrachtgevers zijn in beweging en breiden waarschijnlijk hun opdrachtverlening aan de RUD uit. Dit zal effect hebben op het procentuele belang van onze provincie in de RUD. We verwachten dat in totaal ons belang de komende jaren zal dalen. In 2023 zal daarmee het percentage lager worden dan 50%.

Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling

Niet van toepassing

Inhoudelijke ontwikkeling

Door het verschuiven van de invoering van de Omgevingswet van 1 januari 2022 naar eerst 1 januari 2023 en daarna naar 1 januari 2024 moest de RUD extra kosten maken. Hierdoor is onze bijdrage hoger geweest dan begroot.

Financiële ontwikkeling

Risico's

Het risico zal op termijn afnemen doordat het percentage eigenaarschap zal dalen. Dit komt voornamelijk door de verschuiving van bevoegd gezag voor de taken Bodem van de provincie naar de gemeenten.

Overig

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 11:16:15 met de export van 05/07/2025 11:08:30