Gemeenschappelijk Orgaan Siteholder Hollandse Waterlinies * | |
---|---|
Doel | Het beschermen, beheren en uitdragen van de uitzonderlijke universele waarde van de UNESCO werelderfgoedsite Hollandse Waterlinies. Dit doen we door gecoördineerd en gezamenlijk de verplichtingen te vervullen die UNESCO aan werelderfgoed verbindt. Daarbij is harmonisatie van beleid en uitvoering door het bevoegde gezag noodzakelijk. Net als het bijeenbrengen van budget en het stroomlijnen van contacten met stakeholders zoals het Rijk, gemeenten, waterschappen, private eigenaren en terrein beherende organisaties. |
Type | Gemeenschappelijke regelingen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Van elk GS is er 1 gedeputeerde lid. Samen vormen zij het Gemeenschappelijk Orgaan (GO), de Siteholder. Vanuit ons is gedeputeerde Cultuur en Erfgoed lid van dit GO. |
Overige deelnemers | Provincies Gelderland, Noord-Brabant en Noord-Holland |
Kerntaken | Coördinatie uitvoering managementplan Hollandse Waterlinies. Inclusief de uitvoering van taken op het gebied van kennis, publieksbereik en bescherming. En zorgdragen voor rapportageverplichtingen richting het Rijk en UNESCO. Het GO voert de regie over de hele UNESCO werelderfgoedsite Hollandse Waterlinies. En is voor het Rijk het 1e aanspreekpunt voor zaken die betrekking hebben op de werelderfgoedstatus. |
Publiek doel | In standhouden werelderfgoed. |
Openbaar belang | Publiek belang voor de instandhouding van het UNESCO Werelderfgoed. |
Wijziging belang | Niet van toepassing. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Het GO is in het 1e kwartaal van 2022 opgericht. En heeft een kadernota met bijbehorende begroting voor de jaren 2023 tot en met 2026 opgesteld. Het GO stelde deze vast. Het ministerie van BZK keurde deze goed. |
Inhoudelijke ontwikkeling | Niet van toepassing. |
Financiële ontwikkeling | |
Risico's | Niet van toepassing. |
Overig | Het betreft een gemeenschappelijk orgaan zonder rechtspersoonlijkheid. Wij vertegenwoordigen het orgaan voor deelname aan het maatschappelijke verkeer en het (privaatrechtelijke) rechtsverkeer. |
Het Utrechts Archief * | |
Doel | De gemeenschappelijke regeling Het Utrechts Archief voert voor de provincie de wettelijke taken uit op het gebied van het beheer van de historische provinciale archieven. |
Type | Gemeenschappelijke regelingen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | GS in dagelijks bestuur (1 lid) en in algemeen bestuur (2 leden) |
Overige deelnemers | Gemeente Utrecht en Rijk/OCW |
Kerntaken | HUA voert voor ons de wettelijke taken voor ons archief uit. Dat zijn: |
Publiek doel | Beheer historische provinciale archieven |
Openbaar belang | Wij zijn vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en dragen bij aan de gemeenschappelijke regeling voor 11%. |
Wijziging belang | Niet van toepassing |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Een van de consequenties van de uittreding is, dat decentrale overheden (waaronder onze provincie) met ingang van de uittreding geen gebruik meer kunnen maken van de e-depotvoorziening van het Nationaal Archief. OCW wil de archieftaken van papier van het rijk bij het HUA per 1-1-2026 voortzetten o.g.v. een delegatieregeling en de financiering daarvan via een Specifieke Uitkering (SPUK). |
Inhoudelijke ontwikkeling | De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft aangegeven dat hij per 1 januari 2026 uit de gemeenschappelijke regelingen (GR) van de Regionale Historische Centra's (RHC’s) wil treden, waaronder ook het HUA. |
Financiële ontwikkeling | |
Risico's | Als zich daadwerkelijk financiële risico's voordoen, dragen wij daaraan bij, naar rato van ons aandeel in de totale deelnemersbijdragen van 11%. |
Overig | De achterblijvende partners in de GRHUA brengen op dit moment in kaart wat de impact is van de uittreding op de toekomstige samenwerking, en de aan te passen GR HUA naar een tweepartijenregeling. Daarnaast wordt een conceptuittredingsregeling opgesteld worden de risico’s in kaart gebracht. |
Plassenschap Loosdrecht e.o. * | |
Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van onze provincie en gemeenten. |
Type | Gemeenschappelijke regelingen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | Plassenschap Loosdrecht e.o. |
Bestuursdeelname | GS in het bestuur. |
Overige deelnemers | Provincie Noord-Holland en de gemeenten Stichtse Vecht en Wijdemeren. |
Kerntaken | Het beheer en onderhoud van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincies. |
Publiek doel | Beheer recreatiegebied |
Openbaar belang | Wij zijn vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en dragen bij voor 25% van de deelnemersbijdragen. |
Wijziging belang | Het belang is vanwege de uittreding van de gemeente Utrecht gewijzigd. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | De gemeente Utrecht is per 1 januari 2023 uit de regeling getreden. De uitvoering van de werkzaamheden voor het plassenschap is per 1 januari 2023 overgedragen aan de gemeente Wijdemeren. |
Inhoudelijke ontwikkeling | Per 1 januari 2023 is het een Bedrijfsvoeringsorganisatie. |
Financiële ontwikkeling | |
Risico's | Wij zijn als deelnemende partij indirect, namelijk via de recreatieschappen en het Plassenschap Loosdrecht en omgeving, aanspreekbaar voor tekorten. De financiële reserves zijn de afgelopen jaren flink geslonken. U leest hiervoor ook de toelichting in de paragraaf Weerstandsvermogen. |
Overig | |
Randstedelijke Rekenkamer (RRK) * | |
Doel | Het doel van de Randstedelijke Rekenkamer is om de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de provincies te verbeteren. Zij verricht hiervoor onafhankelijk onderzoek naar de provincies en de daarmee verbonden organen. De rekenkamer informeert primair Provinciale Staten over haar onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen. |
Type | Gemeenschappelijke regelingen |
Vestigingsplaats | Amsterdam |
Webadres | |
Bestuursdeelname | PS besluiten tot instellen leden programmaraad en adviescommissie. Bestuurder wordt via een unaniem besluit van de Provinciale Staten van de deelnemers benoemd. |
Overige deelnemers | Provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland |
Kerntaken | De taken en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer zijn in de Provinciewet vastgelegd. De onafhankelijke positie wordt gewaarborgd door onder meer de vrijheid van onderzoek, de toegang tot personen en gegevens en openbaarheid van rapportage. De Rekenkamer doet onderzoek op basis van een eigen onderzoeksprogramma, dat wordt vastgesteld na overleg met de programmaraad. Deze programmaraad bestaat uit leden van de Provinciale Staten van de vier provincies. |
Publiek doel | Rekenkamerfunctie |
Openbaar belang | De Randstedelijke Rekenkamer heeft, ter voldoening aan de Provinciewet, een Reglement van Orde opgesteld. Het Reglement van Orde bevat regels over de organisatie en werkwijze van de Rekenkamer. |
Wijziging belang | Het belang is gedurende het boekjaar niet gewijzigd |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Per januari 2024 is er een nieuwe bestuurder-directeur aangetreden. |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | Geen nieuwe financiële ontwikkelingen |
Risico's | Heeft de Randstedelijke Rekenkamer onvoldoende middelen om aan haar taakstellingen en verplichtingen te kunnen voldoen? Dan vullen de deelnemende provincies de middelen van de Randstedelijke Rekenkamer aan. Dit risico vinden op dit moment verwaarloosbaar, gezien de ervaring in de afgelopen jaren. De provinciale bijdrage aan de begroting van de Randstedelijke Rekenkamer wordt als volgt berekend: |
Overig | n.v.t. |
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG) * | |
Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie. En routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten. |
Type | Gemeenschappelijke regelingen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | PS in algemeen bestuur |
Overige deelnemers | De gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Lopik, Woerden, De Ronde Venen, De Bilt en Stichtse Vecht |
Kerntaken | De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten in onze provincie. |
Publiek doel | Beheer recreatiegebied. |
Openbaar belang | De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt bij voor 30,9%. |
Wijziging belang | |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Onderdeel hiervan is dat onze gedeputeerde onze provincie vertegenwoordigt in het algemeen bestuur. De uitvoering van de werkzaamheden voor het recreatieschap is per 1 januari 2023 overgedragen aan Staatsbosbeheer. |
Inhoudelijke ontwikkeling | In 2022 besloten de deelnemers de gemeenschappelijke regeling aan te passen. Deze geldt per 1 januari 2023. |
Financiële ontwikkeling | |
Risico's | Als deelnemer zijn wij medeverantwoordelijk voor een eventueel negatief exploitatieresultaat. In 2018 is de gemeente De Ronde Venen toegetreden. In een overeenkomst tussen De Ronde Venen en het Recreatieschap Stichtse Groenlanden is vastgelegd dat de gemeente het schap vrijwaart van een eventueel negatief exploitatieresultaat op dit begrotingsonderdeel. Deze afspraak geldt in ieder geval tot 2023 en is verlengd tot en met 2024. Wij hebben vanuit de oude structuur van het Recreatieschap Vinkeveense Plassen, verantwoordelijkheden voor het exploitatieresultaat van het programma van de Vinkeveense Plassen. Er heeft vanwege de transitie van RMN nog geen evaluatie plaatsgevonden voor het Programma Vinkeveense Plassen. |
Overig | We besloten dat we de financiële huishouding binnen het recreatieschap voorlopig scheiden in 2 delen: |
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) * | |
Doel | De Regionale Uitvoeringsdienst behartigt de belangen van de deelnemers samen en van iedere deelnemer afzonderlijk op het gebied van fysieke leefomgeving. Voor zover de bevoegdheid daartoe de deelnemer toekomt en voor zover deze aan de Regionale Uitvoeringsdienst is gemandateerd. |
Type | Gemeenschappelijke regelingen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | GS in algemeen bestuur en dagelijks bestuur |
Overige deelnemers | De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg |
Kerntaken | De RUD voert namens onze provincie en gemeenten vergunningverlenende, handhavende en toezichthoudende taken uit op het milieu- en omgevingsdomein. Elke deelnemer bepaalt zelf het domein dat voor hem uitgevoerd wordt. |
Publiek doel | Vergunningverlening en handhaving milieutaken |
Openbaar belang | Het waarborgen en ontwikkelen van een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. Wij zijn de grootste opdrachtgever, voor ongeveer 58%. |
Wijziging belang | Met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 zal de opdracht over de bodemtaken geleidelijk krimpen. Dit met het oog op de overgang van bevoegd gezag van provincie naar gemeenten. Ook andere opdrachtgevers zijn in beweging en breiden waarschijnlijk hun opdrachtverlening aan de RUD uit. Dit zal effect hebben op het procentuele belang van onze provincie in de RUD. We verwachten dat in totaal ons belang de komende jaren zal dalen. In 2023 zal daarmee het percentage lager worden dan 50%. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Niet van toepassing |
Inhoudelijke ontwikkeling | Door het verschuiven van de invoering van de Omgevingswet van 1 januari 2022 naar eerst 1 januari 2023 en daarna naar 1 januari 2024 moest de RUD extra kosten maken. Hierdoor is onze bijdrage hoger geweest dan begroot. |
Financiële ontwikkeling | |
Risico's | Het risico zal op termijn afnemen doordat het percentage eigenaarschap zal dalen. Dit komt voornamelijk door de verschuiving van bevoegd gezag voor de taken Bodem van de provincie naar de gemeenten. |
Overig |