B.V. Hart van de Heuvelrug | |
---|---|
Doel | Primaire doel van de B.V. Hart van de Heuvelrug is het tot uitvoering brengen van de |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Utrecht/ Soesterberg |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Wij zijn enig aandeelhouder van de B.V. Hart van de Heuvelrug |
Overige deelnemers | Geen |
Kerntaken | B.V. Hart van de Heuvelrug is in 2024 opgericht. Tot de kerntaken van de B.V. |
Publiek doel | |
Openbaar belang | Programma Hart van de Heuvelrug is een integrale gebiedsontwikkeling |
Wijziging belang | |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Voor de B.V. Hart van de Heuvelrug is een ontwikkelovereenkomst, |
Inhoudelijke ontwikkeling | In 2024 is de entiteit B.V. Hart van de Heuvelrug opgericht. Naar verwachting is deze per januari 2025 operationeel. De inhoudelijke opdrachtverstrekking ligt vast in de ontwikkelovereenkomst die wordt afgesloten tussen de B.V. en Provincie Utrecht. Voor de B.V. Hart van de Heuvelrug is een ontwikkelovereenkomst, inkoopbeleid en directie reglement opgesteld. Daarnaast wordt een Raad van Advies opgericht om ons in de beoordeling van de besluitvormingsstukken te adviseren. |
Financiële ontwikkeling | |
Risico's | |
Overig | |
Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG) * | |
Doel | Het bankieren voor overheden - waaronder provincies - en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Algemene vergaderingen van aandeelhouders. |
Overige deelnemers | De overige aandeelhouders zijn het Rijk, provincies en gemeenten en een hoogheemraadschap. |
Kerntaken | De NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank voor de overheid en voor het maatschappelijk belang. |
Publiek doel | Belegging. |
Openbaar belang | Wij hebben een belang van 0,16% in de BNG. |
Wijziging belang | Niet van toepassing. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Niet van toepassing. |
Inhoudelijke ontwikkeling | Niet van toepassing. |
Financiële ontwikkeling | |
Risico's | Niet van toepassing. |
Overig | Niet van toepassing. |
Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB) * | |
Doel | Voor gemeenten, provincies, gezondheidszorg, onderwijs en activiteiten op het gebied van water en milieu, arrangeert de bank korte en langlopende kredieten. |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Algemene vergadering van aandeelhouders. |
Overige deelnemers | De aandelen zijn in handen van waterschappen, het Rijk en provincies. |
Kerntaken | De Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is een financiële dienstverlener voor de overheidssector. |
Publiek doel | Belegging. |
Openbaar belang | Wij hebben een belang van 0,17% in de NWB. |
Wijziging belang | Niet van toepassing. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Niet van toepassing. |
Inhoudelijke ontwikkeling | Niet van toepassing. |
Financiële ontwikkeling | |
Risico's | Niet van toepassing. |
Overig | Niet van toepassing. |
Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht NV (OMU) * | |
Doel | De vennootschap heeft als doel (nieuwe statuten): |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Wij zijn enig aandeelhouder van de OMU. |
Overige deelnemers | Geen |
Kerntaken | N.V. OMU is in 2011 opgericht voor het investeren in private kavels op verouderde bedrijventerreinen in onze provincie. In 2016 is de opdracht verbreed naar de transformatie van leegstaande kantoorpanden. In september 2021 stemden we in met een rol van de OMU in intensiveren en verduurzamen van bedrijventerreinen. |
Publiek doel | Verbetering leefbaarheid in binnensteden. |
Openbaar belang | Het gaat om projecten die zonder ingrijpen van de overheid niet of ernstig vertraagd van de grond zouden komen. En die een bijdrage leveren aan verbetering van het vestigingsklimaat op bedrijventerreinen en de leefbaarheid in de binnensteden. |
Wijziging belang | Niet van toepassing. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | OMU overweegt om haar personele capaciteit te vergroten. |
Inhoudelijke ontwikkeling | In 2022 is gestart met uitvoering van beleid gericht op intensivering en verduurzaming bedrijventerreinen. Het een en ander heeft geleid tot nieuwe afspraken tussen de aandeelhouder in een algemene vergadering van aandeelhouders (AvA), RvC, Investeringscommissie (IC) en directie. Inmiddels heeft NV OMU 5 verouderde bedrijfslocaties aangekocht die op termijn (na sloop en bouwrijp maken) opnieuw zullen worden uitgegeven. |
Financiële ontwikkeling | |
Risico's | Als aandeelhouder lopen wij geen financiële risico’s als gevolg van het handelen van de N.V. Het is wel een voorwaarde dat wij ons niet bezighouden met het bestuur van de N.V. Een ander risico is dat de N.V. gebonden is aan de Europese regels voor staatssteun en dat zij de regels die daarvoor gelden, moet volgen. |
Overig | OMU werkt samen met de gemeente Utrecht. Zij investeren met gezamenlijke middelen in projecten in die stad (passend binnen de doelstelling van OMU). |
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Utrecht Region B.V. * | |
Doel | Versterken van de economische structuur van de Regio Utrecht door te investeren in de innovatieve sectoren en maatschappelijke opgaven. |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Via aandeelhoudersvergadering (AvA). |
Overige deelnemers | Gemeenten Amersfoort, Hilversum en Utrecht, UU, UMCU (via Utrecht Holdings) en ministerie EZK. |
Kerntaken | • Innoveren; business development (bedrijven/projecten) |
Publiek doel | Vergroten innovatiekracht. |
Openbaar belang | Economische structuurversterking in de provincie Utrecht |
Wijziging belang | Niet van toepassing. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Niet van toepassing. |
Inhoudelijke ontwikkeling | Niet van toepassing. |
Financiële ontwikkeling | Niet van toepassing. |
Risico's | In de reserve Weerstandsvermogen is in 2020 een storting gedaan van € 2,5 miljoen en in 2021 van € 3,2 miljoen. Het streven is dat de ROM revolverende leningen verstrekt. En het eigen vermogen door de jaren heen kan en mag toenemen met de rendementen op de investeringen. Bij het berekenen van het weerstandsvermogen is rekening gehouden met een eventueel verlies op het gestorte aandelenkapitaal. |
Overig | De Meerjarenstrategie 2023-2026 is leidend bij de activiteiten van de ROM. |
Stedin Holding NV | |
Doel | Stedin is de netbeheerder in het grootste deel van Zuid-Holland, en de provincies Utrecht en Zeeland. Zij zorgt ervoor dat 2,3 miljoen huishoudens en zakelijke klanten dagelijks over energie beschikken om te wonen, werken en ondernemen. |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Rotterdam |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Via aandeelhoudersvergadering |
Overige deelnemers | Provincie Zeeland, de Staat der Nederlanden en 61 gemeenten (onder welke 8 Utrechtse) in het verzorgingsgebied van Stedin |
Kerntaken | De Stedin Groep concentreert zich op alle activiteiten die samenhangen met het aanleggen, beheren en onderhouden van energienetten. Daarnaast faciliteert Stedin Groep de energiemarkt. |
Publiek doel | Niet van toepassing. |
Openbaar belang | De aandelen Stedin zijn volledig in publieke handen. Provincie Utrecht heeft een belang van 0,34% in Stedin. |
Wijziging belang | Niet van toepassing. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Niet van toepassing. |
Inhoudelijke ontwikkeling | Niet van toepassing. |
Financiële ontwikkeling | |
Risico's | Geen risico anders dan dividendrisico. |
Overig | In september 2024 zal de warmtestrategie onder het MSP 2027 door de AvA worden vastgesteld. |
Vitens NV * | |
Doel | Het uitoefenen van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder valt: de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water. En het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt. |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Algemene vergaderingen van aandeelhouders. |
Overige deelnemers | Provincies en gemeenten in het verzorgingsgebied van Vitens. |
Kerntaken | Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich in voor de bescherming van de kostbare drinkwaterbronnen. |
Publiek doel | Goede drinkwatervoorziening |
Openbaar belang | Wettelijk is vastgesteld dat de aandelen van de drinkwaterbedrijven in publieke handen blijven. Het belang van onze provincie als aandeelhouder in Vitens is historisch gegroeid. Met ons aandeelhouderschap borgen wij onze verantwoordelijkheid voor een goede drinkwatervoorziening in Utrecht. |
Wijziging belang | Wij hebben een vast aandelenpakket. Het belang is niet gewijzigd. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Niet van toepassing. |
Inhoudelijke ontwikkeling | Niet van toepassing. |
Financiële ontwikkeling | |
Risico's | Als aandeelhouder lopen we geen financiële risico's als gevolg van het handelen van de N.V., behalve het dividendrisico. |
Overig | Voor de planperiode 2018 – 2022 is een investeringsvolume van ongeveer € 618 miljoen (bruto exclusief bijdragen van derden) voorzien. In 2022 is hiervan voor ongeveer € 276 miljoen geïnvesteerd. |