Wat hebben we daarvoor gedaan?
6.1 | OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht |
---|---|
De uitvoering van het OV hing in 2024 nog samen met de naweeën van COVID-19, vanwege de forse impact hiervan op het gebruik en de uitvoering van het OV. Vanuit het Rijk ontving de provincie Utrecht structureel € 17,64 miljoen om prijsstijgingen in 2024 in het regionaal OV te voorkomen en de beschikbaarheid van het OV te verbeteren. Daarnaast ontvingen we eenmalig 8,26 miljoen van het Rijk, bedoeld om het negatieve effect van de herijking van de vergoeding voor het gebruik van het studenten OV-reisproduct in 2024 tegen te gaan. Het op peil houden van het vervoeraanbod conform de in 2022 gemaakte afspraken, is in 2024 niet geheel gelukt. Dit lag niet aan te weinig financiële middelen, maar aan een tekort aan chauffeurs bij de beide vervoerbedrijven, met name bij U-OV. Het aantal reizigers steeg in 2024 verder en zit inmiddels iets boven 94% van het aantal reizigers van 2019. |
Indicatoren
Prestatieindicator | Eenheid | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
1 Waardering openbaar vervoer (V-6) | Getal | 7,9 | >=7,5 | n.n.b. | |
Omschrijving: | De klantwaardering voor het openbaar vervoer waarvoor concessieverlening plaatsvindt door de provincie (cijfer1-10 gemiddeld over stad, tram en streek). | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | Nationale databank wegverkeersgegevens (NDW) + onderliggende databronnen (eigen data provincie en externe data) | ||||
2 Kostendekkingsgraat OV (streek) | % | 39,0* | >50 | n.n.b. | |
Omschrijving: | De kostendekkingsgraad voor de streekconcessie geeft aan voor welk deel de opbrengsten uit kaartverkoop de totale kosten van het openbaar vervoer dekken. | ||||
Toelichting verschil: | *Voorlopig geraamde cijfers | ||||
Bron: | NDW + onderliggende databronnen (intern/extern) | ||||
3 Kostendekkingsgraad (stad) | % | 56,0* | >64 | n.n.b. | |
Omschrijving: | De kostendekkingsgraad voor de stadsconcessie geeft aan voor welk deel de opbrengsten uit kaartverkoop de totale kosten van het openbaar vervoer dekken (excl. kosten infra). | ||||
Toelichting verschil: | * Voorlopig geraamde cijfers | ||||
Bron: | NDW + onderliggende databronnen (intern/extern) | ||||
4 Voorspelbaarheid reistijden OV | % | n.n.b | ≤60 | n.n.b | |
Omschrijving: | De afwijking van de langzaamste rijtijden ten opzichte van de snelste rijtijden (maximaal 60%). De rij- en spreidingstijden laten de spreiding zien van gerealiseerde rijtijden en vertragingen. | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende databronnen (intern/extern) | ||||
5 Bereikbaarheid OV werklocaties | Km/u | N.n.b. | ≥30 | N.n.b. | |
Omschrijving: | De bereikbaarheid voor OV met economische kerngebieden als bestemming. De bereikbaarheidsindicator voor OV naar economische kerngebieden is minimaal 30 km/h, Op basis van alle individuele (model)verplaatsingen in een studiegebied wordt de reistijd naar deze kerngebieden berekend. [Nog geen referentiewaarde beschikbaar]. | ||||
Toelichting verschil: | |||||
Bron: | NDW + onderliggende databronnen (intern/extern) |
Meerjarendoelen en resultaten
6.1.1 Lopende contracten en concessies zijn kwalitatief beter. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
De huidige concessies en contracten zijn in 2022 verlengd tot eind 2025, met daarbij herijkte business cases en financiële afspraken. Daarnaast reden er tot september 2024 regiotaxi’s in ons beheer. De overgang van regiotaxiconcessies naar de gemeenten vond in september 2024 plaats. In 2024 heeft het herstel van de COVID-crisis dermate doorgezet dat het OV nu vrijwel op het niveau van 2019 is gekomen. De reizigersinkomsten stegen in 2024 harder dan de reizigersaantallen. Vermoedelijk komt dit door de invoering van OV-pay waarmee de reizigers in 2024 grotendeels alleen nog op voltarief konden reizen. De reizigersinkomsten zijn dermate hersteld dat we in het kader van de gedeelde opbrengstverantwoordelijkheid over 2024 geen risico lopen hierop te moeten toeleggen. Syntus is in 2024 weer begonnen met het rijden van de volledige dienstregeling, heeft van april tot en met augustus 1% af moeten schalen vanwege personeelstekort en is per augustus opgeschaald naar de volledige dienstregeling met daarbovenop het uitvoeren van enkele Pluspakketmaatregelen uit het vervoerplan. Bij U-OV is per april 2024 een opschaling geweest van 84% naar 90% ten opzichte van de dienstregeling conform vastgesteld vervoerplan. Per medio december 2024 is er weer voldoende personeel beschikbaar waarmee nu weer de 100% dienstregeling wordt gereden. | ||||||||
6.1.1.1 | De beschikbare subsidie van € 2,5 miljoen voor het toegankelijk maken van gemeentelijke haltes en ov doorstroming is volledig ingezet. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Niet het volledige subsidiebedrag is uitgenut. Met name de aanvragen voor het toegankelijk maken van haltes bleven achter bij de verwachting. Onder andere een grote aanvraag van de gemeente Stichtse Vecht voor naar verwachting € 0,5 mln. is doorgeschoven naar 2025. | ||||||||
6.1.1.2 | Rol concessieverlener regiotaxi overgedragen aan gemeenten. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
6.1.1.3 | Opdracht verlenen voor de nieuwe OV-concessies die in december 2025 starten. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De concessie Buiten is definitief gegund aan Keolis. De concessie Binnen is voorlopig gegund aan Transdev. Hiertegen loopt nog een bezwaar vanuit de zittende vervoerder. | ||||||||
6.1.2 Er zijn betere bouwstenen voor een nieuw OV-netwerk. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
Afgelopen jaar is stapsgewijs gewerkt aan het ov-netwerk van de toekomst. We werken samen met partners aan de verbetering van landelijke (spoor)netwerken, de voorbereiding van nieuwe concessie(s) en doorontwikkeling van het ov-netwerk op de langere termijn. In 2022 is het OV-netwerkperspectief 2025-2050 vastgesteld. Op basis van dit perspectief is in 2024 gewerkt aan de uitwerking van Bus Rapid Transit (BRT) Utrecht, Breda en Gorinchem. Op basis van de onderzoeksresultaten hebben wij afspraken gemaakt over een eerste set verbetermogelijkheden. Verder is gewerkt aan gebiedsuitwerking U-link en U-liner om kansen op verbetermogelijkheden inzichtelijk te maken. Op basis hiervan werken we in 2025 toe naar een provinciebrede aanpak BRT. Ook de lopende MIRT-verkenning OV & Wonen binnen het samenwerkingsprogramma U Ned (Rijk en regio) is een verdere uitwerking van het OV-netwerkperspectief. Dit is een meerjarig project en de tussenresultaten zijn met u gedeeld. Op het gebied van spoor is gestart met het MIRT-onderzoek intensivering spoorcorridor Utrecht-Arnhem. In 2022 heeft PS de Nota van Uitgangspunten voor de nieuwe OV-concessies vastgesteld. Na een uitgebreid aanbestedingsproces zijn eind 2024 beide concessies (voorlopig) gegund (zie 6.1.1.3). Met onze nieuwe vervoerders gaan wij in de komende 10 jaar aan de slag met stapsgewijze uitvoering van het OV-netwerkperspectief. | ||||||||
6.1.2.1 | Oplevering gebiedsuitwerkingen en uitvoeringsagenda voor alle U-link en U-liner verbindingen. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De gebiedsuitwerkingen zijn uitgevoerd, de uitvoeringsagenda is nog niet gereed. | ||||||||
6.1.2.2 | Afronding infra-studie Bus Rapid Transit voor de corridor Breda Gorinchem Utrecht. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
6.1.2.3 | Start MIRT-onderzoek intensivering spoorcorridor Utrecht-Arnhem. | |||||||
Resultaat: | Behaald | |||||||
6.1.3 Er zijn minder knelpunten in de doorstroming van het OV. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
Het verbeteren van doorstroming betekent investeren in capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. Het doel is om het ov sterker te laten concurreren met de auto. Een om bestaande reizigers sneller van A naar B te brengen. De afgelopen jaren was de investering in tramlijn 22 het meest opvallend. De investeringen in aanpassingen aan onze eigen infrastructuur zijn noodzakelijk om onze doelen en de stapsgewijze verbetering van het ov te bereiken. Deze investeringen staan grotendeels al vast en zijn onderdeel van het provinciale meerjareninvesteringsplan (MIP). Daarnaast investeren we door subsidies in het verbeteren van de gemeentelijke infrastructuur en haltes. Voor de identificatie van kansrijke projecten werken we intensief samen met (gemeentelijke) wegbeheerders en vervoerders. | ||||||||
6.1.3.1 | De beschikbare subsidie van € 2,5 miljoen is volledig ingezet voor de aanpak van knelpunten. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
Voor OV-doorstroming en toegankelijk maken haltes is minder subsidie aangevraagd en verstrekt dan verwacht was. In totaal is 1,7 mln aan subsidie verleend in 2024. De verwachting is dat gemeenten komende jaren meer aanvragen gaan doen. | ||||||||
6.1.4 Het beheer en onderhoud van eigen OV infrastructuur voldoet aan gestelde kwaliteitseisen | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
Een goede kwaliteit van onze assets is noodzakelijk om het ov goed te laten functioneren voor de reiziger. Daarvoor is dagelijks beheer en onderhoud nodig en uiteindelijk ook vervanging. Hierin zijn de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit en de Beheervisie Tramsysteem 2020-2024 de leidraad. Voor de jaarlijkse uitvoering van het beheer van de assets stellen we een beheerplan en een meerjarenonderhoudsplan op. Hierin werken wij uit welke onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. | ||||||||
6.1.4.1 | Ingebruikname nieuwe haltes Uithoflijn. | |||||||
Resultaat: | Deels behaald | |||||||
De haltes UMC Utrecht, Heidelberglaan, WKZ Maxima en Padualaan zijn in 2024 afgerond. De haltes Galgenwaarde en Vaartse Rijn worden in 2025 aangepast. | ||||||||
6.1.5 OV overkoepelende activiteiten worden beter uitgevoerd. | ||||||||
Activiteit: | Behaald | Planning: | Behaald | |||||
De overkoepelende activiteiten raken een of meerdere meerjarendoelen. Deze activiteiten bestaan onder andere uit:
Het laatste is een belangrijk resultaat van dit meerjarendoel. Elk jaar stellen wij een jaar- en trendrapportage ov op om de voortgang op onze beleidsdoelen en onderliggende beleidsindicatoren beter te kunnen verklaren. Daarmee krijgt de jaar- en trendrapportage een grotere rol in de operationele monitoring van het uitvoeringsprogramma Openbaar Vervoer. | ||||||||
6.1.5.1 | Volledige jaar- en trendrapportage 2023 is opgeleverd. | |||||||
Resultaat: | Behaald |