6 Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer | Rekening 2023 | Begroting 2024 Primitief | Begroting 2024 Bijgesteld | Rekening 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
6-1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht | -174.719 | -163.181 | -175.333 | -178.061 | -2.728 |
Totaal exploitatie | -174.719 | -163.181 | -175.333 | -178.061 | -2.728 |
Mutaties reserves | |||||
Onttrekkingen | 36.707 | 21.848 | 20.292 | 22.011 | 1.719 |
Toevoegingen | -28.128 | 0 | -12.318 | -13.685 | -1.367 |
Totaal mutaties reserves | 8.579 | 21.848 | 7.974 | 8.326 | 352 |
Saldo na bestemming | -166.140 | -141.333 | -167.359 | -169.735 | -2.376 |
Toelichting belangrijkste verschillen
De overbesteding wordt veroorzaakt door hogere subsidie uitgaven ten behoeve van de concessies OV.
Deze hogere uitgaven worden deels gecompenseerd door een onderbesteding bij de uitgaven voor variabel onderhoud OV-assets. Beide posten worden verrekend met de reserves, hierdoor is er een hogere onttrekking aan de reserve Concessies OV en een hogere storting bij de reserve B&O OV-assets.
Voor een uitgebreide analyse van de afwijkingen van de verschillende beleidsprogramma’s verwijzen wij u naar hoofdstuk 4.6.6 van de jaarrekening.