8 Economie | Rekening 2023 | Begroting 2024 Primitief | Begroting 2024 Bijgesteld | Rekening 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
8-1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst | -3.160 | -2.960 | -3.784 | -2.908 | 877 |
8-2 Het economische profiel (Gezond Stedelijk Leven) is sterk en zichtbaar competitief | -499 | -1.155 | -1.190 | -1.072 | 118 |
8-3 Bedrijven en (kennis)instellingen zijn innovatief sterk | -4.856 | -5.116 | -5.679 | -5.857 | -178 |
8-4 Er zijn voldoende vestigingsmogelijkheden in aantal en kwaliteit | -819 | -837 | -843 | -843 | |
8-5 De bezoekerseconomie is sterk | -4.776 | ||||
Totaal exploitatie | -14.110 | -10.069 | -11.497 | -10.680 | 817 |
Mutaties reserves | |||||
Onttrekkingen | 1.336 | 2.489 | 2.609 | -2.609 | |
Toevoegingen | -3.359 | -3.000 | -4.010 | -707 | 3.303 |
Totaal mutaties reserves | -2.023 | -511 | -1.401 | -707 | 694 |
Saldo na bestemming | -16.133 | -10.580 | -12.898 | -11.387 | 1.511 |
Toelichting belangrijkste verschillen
Twee subsidies zijn vóór de gestelde deadline ingediend, maar niet tijdig behandeld, terwijl de verwachting was dat deze in 2024 konden worden afgehandeld. Voor de completering en beoordeling van de dossiers was uiteindelijk meer tijd nodig zodat de beschikking nog niet is afgegeven voor 2024. Hierdoor zijn de lasten lager en is er een lagere mutatie in de reserves.
Voor een uitgebreide analyse van de afwijkingen van de verschillende beleidsprogramma’s verwijzen wij u naar hoofdstuk 4.6.8 van de jaarrekening.